Karl William
Ren

Et skarpt højresving væk fra popmotorvejens midterspor

Album / Sony Music
Udgivelse D. 14.01.2022
Josephine Andersen

Efter et par år lidt uden for den musikalske radars søgefelt er danske Karl William tilbage med ny musik. Med sit fjerde album Ren søger den rødhårede Aarhus-dreng tilbage mod sit originale fundament med inspiration fra det urbane hiphopmiljø, hvor pulsen er lidt højere og beatet lidt tungere, end man har oplevet det på hans seneste udgivelser. Og i dette tilfælde har det ikke været en dårlig idé at søge tilbage til rødderne.

De senere år har mange artister været heftigt inspireret af 80’ernes og 90’ernes lyd, men noget kunne tyde på, at 00’ernes lyde efterhånden også er tilpas langt væk til at kunne stjæle fra. Der er i hvert fald kæmpe Craig-David-på-klubben-følelse på pladens første par numre. Særligt stærkt opleves det på ”Tilfældigt” featuring Artigeardit, der med sit høje tempo og hurtige tekstafliring godt kunne være (eller måske blive) en dansk udgave af britens ”Rewind”.

Og det der med det høje tempo er faktisk et gennemgående tema på pladen. Hvor Karl William tidligere har været garant for de melodiøst sungne tekster, er der lidt mere speedtalk og fremdrift på Ren – både albummet som helhed og titelsangen i særdeleshed. Det betyder dog ikke, at der bliver gået på kompromis med den lyriske poesi, som normalt gennemsyrer musikerens tekster, men det kræver et par ekstra gennemlytninger at fange alle nuancerne med det tempo, der bliver lagt for dagen på det nye album.

På sin vis er Karl William med Ren vendt hjem til sit musikalske udgangspunkt, og har fundet den, for ham, rette frakørsel på popmotorvejen. Der hvor han har mere medbestemmelse i forhold til retning, og ikke partout skal følge den lige asfalterede popvej. Men hvor han samtidig er lidt mere på egen hånd og lidt tættere på kanten, hvor sikkerhedsnettet ikke er helt så finmasket i tilfælde af, at han træder for langt frem. Ren byder på en originalitet og en ægthed, der, set i bakspejlet, nok i virkeligheden har manglet lidt på de forrige udgivelser, og viser at fortiden også af og til har sin ret i fremtiden.