Mikael Simpson & Sølvstorm
Live at Vega

Er du kommet for at få en veloplagt liveplade, kan denne varmt anbefales

Album / Vega Rec
Udgivelse D. 07.01.2022
Ole Rosenstand Svidt

Det kan virke lidt utidigt at anmelde dette album, for det er kun udkommet som vinylplade i begrænset oplag, og det er efter en uge allerede tæt på at være udsolgt – og findes pt. ikke på streamingtjenesterne. Man kan kun håbe på en genudgivelse og en digital version, for det kan varmt anbefales.

Mikael Simpson & Sølvstorm – Live at Vega er spillestedets første album i en serie med koncertoptagelser fra det hæderkronede københavnske venue, og det giver god mening at begynde med Simpson. Manden, der de seneste år mest har givet den som velsmurt P6 Beat-vært, har spillet der omkring ti gange siden 2003, og den stort set udsolgte koncert fra Store Vega oktober 2019 var samtidig optaget på hans første turné med hans gamle band Sølvstorm i otte år.

Det er en særdeles veloplagt Simpson og et voldsomt velspillende Sølvstorm, vi møder her. Da der er tale om et enkelt album med cirka 50 minutters spilletid, er det kun en halv koncert, vi hører, men vi kommer dog godt rundt i Simpsons bagkatalog med fire af hans seks studiealbum repræsenteret og hits som ”Morgenlys”, ”Inden du falder i søvn” og ”Er du kommet for at få noget?” (nu stavet med å på coveret i stedet for det sædvanlige aa) på sætlisten. Vi må til gengæld undvære eksempelvis ”Du drømmer om et andet sted” og ”Jeg sidder fast”.

Live er Simpson kendt for at skrue lidt op for rocken i forhold til sine mere elektronisk orienterede album, og det giver en helt særlig blanding af melankolske, dansksprogede sange, rock, elektronika og dub, et udtryk, Simpson har udviklet til noget nær perfektion over sin nu 20-årige karriere som solist. På livealbummet skal især Frithjof Toksvigs sprøde, countryrockede pedal-steel- og slideguitar fremhæves, lige fra åbningsnummeret ”Morgenlys”, og Niclas Tanges alsidige og spændstige trommespil hele vejen.

Man bør dog heller ikke underkende det stemningsfulde elektroniske soundscape fra Asger Baden og Anders Trentemøller og Georg Rune Andersens groovy bas, og så er Simpson en følsom og udtryksfuld vokalist – og brænder igennem på sin karakteristiske mundharpe, ikke mindst på ”Jeg kan se det, at du ved det” med en hilsen til Love Shops afdøde, legendariske mundharmonikaspiller Henrik Hall, og så er hele herligheden godt mikset.

Vega og Simpson skal have respekt for at bibeholde Simpsons tyssen på publikum i indledningen til ”Koldt”, men til gengæld er det lidt ærgerligt, at publikums klapsalver bliver fadet ud efter hvert nummer – det ødelægger lidt illusionen af, at man er til én koncert. Det er dog til at se gennem fingre med, og når beatet pumper, og det hele koger til den afsluttende, lange ”Er du kommet for at få noget”, kan det kun gå for langsomt med at opleve Simpson og Sølvstorm live igen på en scene. Og nåja, så må Simpson da gerne snart udgive et nyt studiealbum – det er også otte år siden, det sidst er sket.