Metallica
Garage Inc.

Metallica: Garage Inc.

Album / Vertigo
Udgivelse D. 23.11.1998
Keld Rud

Hvis du ikke allerede ved det, så er nyeste udspil fra Metallicas.hånd en dobbelt-cd med kopiversioner. Og for at være på tværs ligger jeg ud med disc to, der indeholder alle de covers, bandet har lavet gennem deres lange karriere. Op igennem 80'erne indspillede firkløveret en lang række undergrundsperler for at hylde deres musikalske forbilleder. Metallicas udgaver af numre som Misfits' Last Caress, Diamond Head's Am I Evil og Blitzkrieg's Blitzkrieg har i dag givet disse sange klassikerstatus. Og det selvom kun få kender.originalerne. Hvis kopinumre nogensinde har været essentiel lytning, så er det de her fætre. Det er obligatorisk pensum for enhver fan af metalmusik, og rockyndere bør heller ikke snyde sig selv. Det er kun de fire afsluttende Motörhead-numre, der svigter foretagendet en smule. På disc 1 er der nyt materiale at komme efter. Det er blevet til 11 splinternye covers. Og de er ikke helt så essentielle, som numrene på disc 2. Når Metallica giver sig i lag med sange af Discharge, Diamond Head eller Misfits er de på hjemmebane. Det virker, men hvorfor skulle det ikke også det? Af de resterende numre er det egentlig kun Nick Caves Loverman, der rigtig flytter noget. Her satses der, og Caves dystre tone klæder James Hetfields stemme perfekt. I den modsatte ende er det elleve minutter lange Mercyful Fate Medley. Det er en katastrofe. Metallica pisker gennem alt for mange numre på alt for kort tid, i stedet for at udforske en eller to af de danske metalpionerers sange grundigt. Mellem disse yderpunkter er numre af Bob Seger, Thin Lizzy, Blue Oyster Cult, Lynyrd Skynyrd.og Black Sabbath. Det er småkedeligt. Måske især fordi Lars Ulrich lyder, som om han hellere ville sidde hjemme og tælle alle sine penge. Der er for lidt spark i de numre, og det kan en nok så veloplagt Hetfield ikke rede.