Liz Phair
Whitechocolatespaceegg

Liz Phair: Whitechocolatespaceegg

Album / Matador / VME
Udgivelse D. 23.06.1999
Peter Studstrup

Den 31-årige Chicago singer/songwriter Liz Phair har nu valgt at.følge op på hendes nu fire år gamle Whip-smart, der.på verdensplan solgtes i over en halv million kopier. Her hjemme har Liz.Phair endnu sit gennembrud til gode, men det kan der muligvis blive lavet om.på med udsendelsen af hendes tredje album. Det nye udspil bærer det.besynderlige navn Whitechocolatespaceegg, og præsenterer en.kvinde, der ikke er bange for at skilte med sin seksuelle frigjorthed. Den.oplever man blandt andet i sangen om hendes totale hengiven sig til Johnny.Feelgood i hans åbne sportsvogn. Liz Phair's tredje album befinder.sig i grænselandet mellem rock, pop, folk og country, og den er afgjort.pænere og mere 'radiovenlig' end dens forgængere. Hvid chokolade er.i øvrigt ikke nogen dårlig metafor for Liz Phair's stemme, der er.blød, cremet, sødlig og dovent tilbagelænet. R.E.M.'s faste.producer Scott Litt har arbejdet med pladens lyd, sammen med Liz Phair selv og.hendes hidtidige producer Brad Wood. Scott Litt spiller selv med på.pladen, der også gæstes af Mick Mills, Peter Buck og Bill Berry fra.R.E.M. på det afdæmpede Fantasize. Fraværet af en.gennemgående producer har betydet, at Whitechocolatespaceegg er.blevet en stil og lydmæssigt meget ujævn plade, der giver indtryk.af, at helheden er ofret i jagten på et radiohit..Whitechocolatespaceegg har i hvert fald én oplagt træffer i.sangen Polyester Bride, hvori Liz funderer om det mon er umagen.værd at date mænd, der ikke er berømte. Mere interessante er.de mere personlige tekster med knap så velsmurte refræner. Bedst er.det sjove akustiske Girls' Room, der som pladens sidste sang på.falderebet minder om, at frøken Phair er en spændende.sangerinde.