Zucchero
Bluesugar

Zucchero: Bluesugar

Album / Universal
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Med sit 9. album synes den italienske rock- og popveteran Zucchero fast.besluttet på, at opnå det endelige internationale gennembrud..Bluesugar er nemlig det mest ambitiøse udspil fra hans.hånd, der på det nærmeste er et knæfald for den.engelske guitarorienterede rockmusik. Med sin lidt hæse røst og en.meget rytmisk guitarrock lyder Zucchero på Bluesugar som en.kloning af Peter Gabriel og U2..Zucchero har altid været en kraftfuld sanger, hvilket er.hovedårsagen til hans store popularitet rækker ud over de.italienske grænser. Bluesugar overlever også først og.fremmest på Zuccheros overbevisende indsats i en produktion, der må.siges at skyde over målet. Den kraftfulde rockmusik på.Bluesugar har sit gode melodimateriale og et hårdt pumpende beat,.der mere peger tilbage end fremad set på den musikhistoriske skala. Her.levnes ikke meget rum til den gode Rythm'n'blues, som eller også har.været et af Zuccheros kvalitetstempler. .Men som italiener har han altid haft en hang til det lettere patetiske, som det.var tilfældet i kanonhittet Senza Una Donna. Derfor falder han.igennem på Bluesugar ved at forsøge sig med en meget.international lyd, hvor det sødmefyldte englekor fylder godt..Alligevel kan Bluesugar godt gå hen og blive det forløsende.album for Zucchero, fordi det indeholder mange opløftende momenter.undervejs, og har sine små søde sidespring, som i den pudsige.Karma, Stai Kalma. Zuccheros eget engagement kan der ikke pilles ved, og.derfor slipper han nogenlunde helskindet gennem dette noget halsbrækkende.album, der nok skal forstærke hans position i og udenfor.støvlelandet.