Jewel
Spirit

Jewel: Spirit

Album / Warner
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

USA har alle dage været storleverandør af håbefulde unge.sangskrivere. Amerikanske sangskrivere er som oftest dybt præget af den.musikalske tradition, der har base i folk- og countrymusikken. De fleste.starter der, hvis de ikke tager sig en tur omkring rødderne i.løbet af deres musikalske løbebane..Pudsigt nok har denne folk- og countrytradition altid skabt rige.udfoldelsesmuligheder for de kvindelige sangskrivere. Trods musikkens.konservative image, har denne udtryksform åbnet rum til de mere.følsomme og unge kvinder..Jewel er netop et af de nye navne, der med den solid musiktradition som.rygstøtte har formået, at udfolde et yderst finmasket.sangskrivertalent. Som kun 19-årig fik hun et verdensgennembrud med.albummet Pieces For You, der udkom i 1995. På Spirit.følger hun flot op på debuten med et album, der på alle.måder imponerer. Spirit har overblikket, sangene, melodierne og.ikke mindst sangerinden, der gør det til et helstøbt album..På fornem vis bliver der spillet med et blidt anslag og et tilbageholdt.åndedræt i de meget fine popsange, der nok skildrer en stadig ung.pige med hang til den langstrakte poesi, men også en fuldmoden kvindelig.sangskriver, der tilmed kan synge med både indfølt længsel.og udfarende kraft. .Albummet varierer nænsomt over en række folkpopsange, der bakkes op.af en række eminente studiemusikere, der lever i den amerikanske.musiktradition, og formår at tilføje detaljen uden at forstyrre.helheden..Hvis Jewel kan synes lidt fersk i det, og hendes poetiske univers savner noget.tyngde, så er det bagateller på Spirit, der til fulde.åbenbarer et uomtvisteligt talent.