John Lennon
Anthology

John Lennon: Anthology

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 23.06.1999
Lars Nielsen

Et sted i himlen findes en eksklusiv loge af afdøde stjerner, hvor.adgangskortet er en blanding af mytisk status, afgudsdyrkelse og reel.indflydelse på lyden af rockhistorien. Sikre medlemmer er Elvis Presly,.Jimi Hendrix, Kurt Cobain og selvfølgelig John Lennon. Ingen tvivl om,.at de døde stjerner var store kunstnere og til tider lænede sig op.ad betegnelsen geni. Alligevel havde de det til fælles med resten af.klodens befolkning, at de var almindelige sammensatte mennesker med svage og.stærke sider. Banalt, ikke overraskende og sandt. .Sådan var det også med John Winston Lennon født i Liverpool.9. Oktober 1941, medstifter af den mest indflydelsrige popgruppe nogensinde,.The Beatles, komponist og medkomponist af klassikere som I Am The Walrus,.Come Together, Imagine, Cold Turkey og Instant Karma og flere.hundrede andre sange, gift med den japanske avantgardekunstner Yoko Ono i 1969,.fader til Sean og Julian, skudt ned og dræbt af den sindsforvirrede fan.Mark Chapman 9. december 1980. Udover at være ekstrem talentfuld,.intelligent, vittig, sarkastisk, melankolsk, macho-agtig, velformuleret og til.tider politisk naiv var John Lennon meget selvoptaget. Heldigvis. Sammen med.Yoko Ono optog han næsten alt, hvad de sammen og han alene sagde, sang og.spillede privat og offentligt ud fra den opfattelse, at det var.grundlæggende interessant, hvilket noget af det var. .Ud af det enorme materiale fra 1970 til 1980 har Yoko Ono sat næsten fire.en halv fascinerende time sammen til bokssættet Anthology. Boksen,.som er smukt og enkelt udsmykket med John Lennons naivistiske og chamerende.tegninger, indeholder fire cder med næsten 100 hidtil uudgivne numre..Samt en bog med en hudløs ærlig introduktion og cd-gennemgang af.Yoko Ono, en indsigtsfuld hyldest-tekst af Anthony DeCurtis og en lang.række private fotos af the Lennons. .De fire cder er navngivet efter de steder, hvor John Lennon opholdte sig, da.han indspillede numrene. Den første cd, Ascot henviser til Lennon.og Onos georgianske landsted i England og indeholder pimært rå.versioner og optagelser fra øvestudiet af sange fra Plastic Ono.Band(1970) og Imagine(1971). Nummer to, Newyorkcity.består mest af live-udgaver og rå mix af sange fra Some Time In.New York City (1972) og Mind Games (1973). Den tredje cd,.Thelostweekend dækker perioden, hvor Yoko Ono havde smidt John.Lennon ud og han turede rundt i New York og Los Angeles blandt andet for at.indspille Walls and Bridges (1974) og Rock'N'Roll (1975). Sidste.cd, Dakota er den mest private samling indspilninger som med.næsten hjerteskærende åbenhed afdækker en kunstner, der.nød rollen som familiefar, og som var på vej tilbage i rampelyset..Udover kostelig satire på både George Harrison og Bob Dylan.er her sange fra Double Fantasy(1980) og Milk and Honey.(1984)..Med udgivelsen af Anthology er det let at angribe Yoko Ono får.både grådighed og nekrofilistiske tilbøjeligheder på.bekostning af en af den moderne musiks største personligheder. Men de.fire cder er et værdigt og åbenhjertigt musikhistoriske dokument,.som gennem nogen gange afslørende indspilninger fortæller.historien om musikeren og mennesket John Lennon. Fra primalskrigs-perioden i.begyndelsen af 70'erne over de politiske agitatoriske sange fra New York gennem.forsøget på at leve op til sin egen status som en vægtig.kunstner uden Yoko Onos støtte til den afklarede og ligevægtige.atmosfære, som prægede de sidste år og de sidste sange..Samtidig med boksen er også udkommet en enkelt cd Wonsaponatime.med et udmærket udpluk fra de fire cder