U2
The Best 1980-1990 & B-Sides

U2: The Best 1980-1990 & B-Sides

Album /
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Juletid kan få kasseapparatet til at klinge de fleste steder. Nu har Bono Vox, The Edge, Adam Clayton og Larry Mullen også givet efter, og lagt navn til det første opsamlingsalbum i U2's 20-årige karriere. Perioden 1980-1990 er et indlysende valg, da U2 i 1991 står får en mindre musikalsk revolution med albummet Achtung Baby, der indvarsler nye tider for bandet og den internationale rockscene. Op gennem 80'erne var U2 nemlig det absolut største rockband, og dem der satte den musikalske dagsorden. Uden U2 ville rockmusikken ganske enkelt ikke have lydt, som den gør i dag, og derfor er et opsamlingsalbum vel på rette plads. Om de valgte sange, så giver et retfærdigt billede af bandets betydning og udvikling gennem 80'erne er sagen underordnet. Enhver dedikeret U2-fan har alle pladerne, og vil rette interessen mod de 15 b-sider, der her er samlet. Og lad det være sagt med det samme, så gemmer disse b-sider ingen glemte perler, og U2 er slet ikke nået til det stadie, hvor man sender ukendt materiale på markedet. Tilgengæld viser B-sides også, at U2 aldrig rigtigt har gjort noget særligt ud af deres b-sider, og det faktisk er det kun Sweetest Thing, Spanish Eyes, Silver And Gold og liveklassikeren Trash, Trampoline And The Party Girl (hedder blot.Partygirl på livealbummet Under A Blood Red Sky), der for alvor viser U2 i stærkeste opstilling. Flere af de medtagne sange er skravl, som den ligegyldige Endless Deep, og bekræfter blot at U2's b-sider tit har været fyld. Alligevel giver b-siderne en lidt skæv vinkel til 80'ernes største.bands, hvor skitserne til mange af de store sange findes. B-sides hører derfor hjemme i den komplette albumsamling, og studieversionen af Trash, Trampoline And The Party Girl er hele albummet værd.