Bruce Springsteen
Tracks

Bruce Springsteen: Tracks

Album / Columbia / Sony Music
Udgivelse D. 23.06.1999
Lars Nielsen

Gyldne håb bør altid blandes med almindelig skepsis, når en.kunstner eller et band udgiver et bokssæt på fire cder med en bunke.hidtil uudgivne numre. Forventningen om at lægge øre til ukendte.genialiteter slås med tanken om, at det nok ikke var tilfældigt, da.sangene i sin tid ikke blev udgivet. Bruce Springsteen er en af rockmusikkens.helt store stjerner. Han har indspillet og udgivet sange i 25 år,.så det var vel næsten forventeligt, at der lå et.bokssæt og lurede. Nu er det kommet. Og Tracks der består af.fire cder med 66 numre, hvoraf de 56 ikke har været udgivet før,.kan få både 'Bruceheads' og almindelige fans til at sænke de.skeptiske parader og både nyde slagene i luften, de små lette jabs.og de dybe hooks der sætter sig i hovedet og i kroppen fra en sangskriver.af en sjælden kaliber. Den første cd indeholder sange fra perioden.1972-77 blandt andet de legendariske akustiske indspilninger af sange som.Mary Queen of Arkansas og It's Hard to Be A Saint In the City,.som fik John Hammond fra Columbia Records til at skrive kontrakt med den.23-årige Springsteen på stedet. Anden cd dækker 1977-83, og.her kan man høre, hvordan Born In the USA oprindelig lød,.da den blev indspillet til Nebraska. Tredje cd koncentrerer sig om.1982-87, mens fjerde cd går fra 1989 til 98 og indeholder den nyeste.sang, Gave It a Name, som er indspillet så sent som 24. august i.år. Ud af den næsten uoverskuelige mængde af materiale,.findes der sange, som ikke var gode nok den gang de blev til i studiet og.stadig ikke er gode nok. Men det er overraskende få. Tracks.dokumenterer Bruce Springsteens udvikling fra sange, der nærmest.flød over af ord og billeder, gennem skarpt fortalte.kærlighedshistorier, hvor der blev økonomiseret med virkemidlerne,.over de potente stadion- og værtshushymner, som samlede millioner af fans.til berusende fællessang til de lavmælte, intense og melankolske.beretninger om forspildte liv og muligheder. Og de fire cder dokumentere.også, at få kunstnere kan, som Springsteen har gjort, lytte gamle.master-bånd igennem og finde så mange fremragende sange. Cd nummer.tre byder på de fleste indfrielser af forventningerne, og sange som.Frankie, Lion's Den, Car Wash, Pink Cadillac,.The Wish og The Honeymooners beviser, at tiden omkring Born In.The USA og Tunnel Of Love var et af de kreative højdepunkter.i karrieren. Andre guldfund er den plaprende Bishop Danced, den.overraskende Thundercrack, den isnende fortælling.Roulette¸ Wages Of Sin og Trouble In Paradise. De.fire cder viser ikke nye sider af Bruce Springsteen, men de udvider hans kendte.sangkatalog betydeligt og kvalitativt fra debuten i 1973 til nu. Tracks.er ikke kun genialiteter, men den skuffer ikke selv meget høje.forventninger.