Silver Jews
American Water

Silver Jews: American Water

Album / Domino / MNW
Udgivelse D. 23.06.1999
Morten Bagai

Gammelt venskab skal ej forgå. Heldigvis, for ellers havde vi nok ikke.fået dette tredje samarbejde mellem de gamle college-kammerater David.Berman og Stephen Malkmus, der faktisk havde lagt forbindelsen på.køl efter 1994's fremragende Starlite Walker. Og lad os lige.slå en ting fast; Silver Jews er ikke et Pavement-sideprojekt sådan.som det ellers ofte beskrives! Det er David Bermans band, og han tæller.altså tilfældigvis Pavements begavede sangsmed Malkmus blandt sine.nærmeste venner. Stilen på American Water er besindig og.melodisk i den klassiske rock-stil, tilsat en solid portion country og blues.feel samt Malkmus' karaktertiske riffs. Det er således ikke de helt store.ekspeimenter, der udfolder sig over de tolv skæringer, men det er.også helt ok, for musikken fungerer først og fremmest som det.melodiske underlag til de to herrers ikke helt ædruelige, men altid.ubetaleligt morsomme ironiseren og filosoferen over livets lyksaligheder. Vi.ved fra Pavements udgivelser, at Malkmus er en enestående tesktforfatter.med en unik evne til at vende og dreje sprogets tilsyneladende ligegyldige.banaliteter til der opstår ny mening, men at Berman er en åndeligt.beslægtet af samme kaliber kommer nok som en glædelig overraskelse.for de fleste. Hvem kunne ellers finde på at starte en plade med linjer.som In 1984 I was hospitalized for approaching perfection...,.eftertænksomt spørge Why can't monsters get along with other.monsters? og i al inderlighed tale om oil paintings of x-rated.picnics? 10-4!