Kasper Winding
The Test of Time Part 1

God smag og elegance frem for alt

Album / KW Music
Udgivelse D. 25.02.2022
Jan Opstrup Poulsen

Endnu et i rækken af coronaalbums ser nu dagens lys, og denne gang er det fra popveteranen Kasper Winding, der som bosiddende i Paris oplevede den omfattende nedlukning af byernes by. Selv siger Kasper Winding, at det gav ham en kreativ frihed til at skrive sange på må og få uden en egentlig deadline. Og det bærer The Test of Time Part 1 også tydeligt præg af. Det er nemlig et fragmenteret album, hvor en nysgerrig og legelysten Kasper Winding bevæger sigt godt rundt i den sofistikerede popmusik, som alle dage har været hans varemærke. Kasper Winding lyder altid godt, også når det er mere form end indhold. Men på The Test of Time Part 1 kan man høre, at han har sig selv med. Til gengæld virker det også noget tilfældigt, hvad der sker på albummet.

Nu er Kasper Winding nok mere producer end solist, og han har altid været optaget af musikalske samarbejder. Og som mange af sine nedlukningsramte kollegaer har han også rakt ud. På albummet medvirker Selma Judith, Mads Langer og Oh Land. Men i modsætning til hans seneste udspil Fuck Dance Let's Art med den franske sangerinde Lola Delon som vokalist, så er The Test of Time Part 1 båret af Kasper Windings lyse og altid blødt landende vokal. Sangene er sine steder ganske storladne og meget producerede, men rammer også den enkle poptone. Det bliver endda til en enkelt dansksproget sag i ”Livet er smukt”, der lyder som den danske popsanger, han engang var, men også langt fra nutidens Kasper Winding. En mand, der mere er til den bløde loungesoul, hvor han langsomt overgiver sig i Live Will Never Be The Same, der tegner den røde coronatråd op, som han selv omtaler som en håbefuld ensomhed. Og denne lidt håbefulde tristesse klæder ham ganske godt.

Kasper Windings lidt spinkle vokal har altid stået godt til duetter med kvindelige sangere, og her har han da også fundet et par perler, hvor Selma Judith får kastet noget oprigtig energi ind i ”Gotta Get Up”. Til gengæld bliver det noget tungt i samarbejdet med Mads Langer. Winding rammer rent igen i den overvældende smukke ”The Test of Time” med Oh Land.

Ellers mærker man tydeligt, at Kasper Winding har dykket dybt i den store pophistorie under nedlukningen og har fundet sine kreative åndehuller. Og når han overgiver sig til historien, formår han også at løfte arven i ”Autumn Is Here (And It Feels Alright)”, der trækker på referencer til The Beach Boys' mesterværk Pet Sounds.

Kasper Winding har løsnet slipset lidt på The Test of Time Part 1, og byder på en imødekommende eftertænksomhed og enkeltstående kreative højdepunkter. Tydeligvis et album fra hjertet.