Stina Nordenstam
People Are Strange

Stina Nordenstam: People Are Strange

Album / Warner
Udgivelse D. 05.01.1999
Jan Opstrup Poulsen

Den svenske sangerinde Stina Nordenstam har med sin hviskende og tilbageholdte.barnestemme altid udtrykt en skælvende sarthed. Fra hendes debut i 1991.med Memories Of Colour og hendes nyligt udsendte People Are.Strange har hun befæstet en meget smal position på den.internationale musikscene. .Med et tydeligt afsæt i den rugende nordiske tone har hun i lighed med.Björk dyrket det uventede og uortodokse i en meget søgende og ofte.svær popmusik. Med sin minimalistisk præget popmusik har hun ikke.fået det store kommercielle gennembrud, som det er tilfældet hos.hendes islandske søster. Men Stina Nordenstam når tilgengæld.også noget dybere i sine musikalske spadestik, og på People Are.Strange fører hun med sit tilbageholdte sangforedrag lytteren ud.på en mærkværdig og forunderlig rejse gennem stemninger og.mangfoldige sindsbilleder..People Are Strange er rene fortolkninger af en række yderst.velkendte sange som Rod Stewart's Saling, The Doors' People Are.Strange, Purple Rain af Prince og så nogle stort set ukendte.sange. Men ens for alle fortolkningerne er, at sangene er skilt ad i små.fragmenter og sat sammen til det næsten uigenkendelige. Det på en.både overbevisende og overrumplende måde, der gør sangene.til Stina Nordenstams egne, og ikke ligger en ny dimension til sangene, som er.det almindelige, når musikere kaster sig ud i fortolkningens kunst. .Den musikalske fremførelse holder sig i et slæbende tempo, hvor.den engelske producer Ian Caple (Tindersticks) sætter sit tydelige.fingeraftryk på denne skrøbelige popmusik, der med enkle.strygerarrangementer til fulde underbygger stemningen af nordisk mystik og.mørke.