Cajsa Stina Åkerström
Cirklar

Cajsa Stina Åkerström: Cirklar

Album / Warner
Udgivelse D. 05.01.1999
Jan Opstrup Poulsen

Der kan ikke herske tvivl om det. Den svenske sangnymfe Cajsa Stina Åkerström er ikke gjort af jordisk gods. Hvis hun alligevel skulle være det, så kan det i hvert fald ikke høres på hendes guddommelige stemme. At svenskerne kan det der med henførte sangerinder er ingen nyhed, og skal udelukkende tilskrives det svenske sprogs sangbarhed. Derfor har Cajsa Stina Åkerström også på forhånd en letkøbt fordel overfor sine danske medsøstre, og skal selvfølgelig bedømmes udfra disse kriterier. Der bør nok også trækkes lidt fra i bedømmelse, når man inddrager den svenske poptradition. Igen har svenskerne her fået foræret et par længder. De har det jo som bekendt så kedeligt, at de bliver nødt til at forsøde deres liv med liflig popmusik og ej at forglemme deres lange køreture i volvo'er, der igen giver dem mængder af tid til at udtænke disse sangperler. Alt dette udnytter Cajsa Stina Åkerström på skammelig vis på sit tredje album Cirklar. I lettere arrogant stil træder hun på den danske smålighed med et stilistisk fuldendt popalbum, hvor hendes lette fraseringer fortæller alt om hendes overjordiske sangbegavelse. Albummet har en naturlighed, som vi kun kan misunde disse svenske ignoranter. Vi må vogte os for denne svenske kulturimperialisme. Tænk bare på hele Danmarks Lene, der er fra olieimperiet Norge! Vi må værne om den danske sangskat, og for guds skyld ikke spille dette dugperlende album i den danske statsradiofoni. Cajsa Stina Åkerström kunne blive et hit i Danmark. Lad det ikke ske.