Tina Dickow
Bitte Små Ryk

Den store skønsang. Nu på dansk.

Album / Finest Gramophone
Udgivelse D. 01.04.2022
Jan Opstrup Poulsen

Det kommer ikke helt uventet. Efter ni engelsksprogede albums kaster Tina Dickow sig helt og holdent ud i det danske sprog. Ikke at hun har undgået det. Den populære sanger har ikke udvist berøringsangst overfor det danske og udgav i 2014 seks fortolkninger af danske kunstnere. Men der har alligevel altid været en snert at en international flyvehøjde over den islandsk bosiddende sanger og sangskriver. Men selvfølgelig skal en af vores bedste og mest nysgerrige sangere også prøve sig af på dansk.

Og isolationen i Island under nedlukningen var anslaget til, at Tina Dickow langt om længe lavede det dansksprogede album. Savnet efter Danmark er blevet til en række sange, der viser den sårbare Tina Dickow, som vi allerede kender, men hun rykker alligevel lidt tættere på, når det pludselig er på dansk.

Det hele iscenesættes yderst overbevisende på titelsangen, der åbent favner livets små ryk, som ikke altid føles helt så små. Her giver hun sig selv helt i en let rugende tone, der nærmest hvisker savnet og desperationen ud. Det handler om forandringen, som vi ikke lige så komme, og står man lige pludselig der. Lettere omtumlet og fortabt i et kort øjeblik. Det er Tina Dickow, når hun er bedst som sangskriver og får det rammet ind i en afmålt melodi, der langsomt bygger op og lader vokalen forløse sangen.

I det hele taget er det den store skønsang, som Tina Dickow forfølger på en række forholdsvis storladne sange, der flere steder underbygges af strygerarrangementer. Og man skal lige vænne sig til det vokalmæssige udtryk, hvor hun går højt op i tonerne. Det bliver lige voldsomt nok i ”Hjertestorm”, der gerne vil være de fortabte hjertes store ballade. Men er man til de store armbevægelser, har Tina Dickow ingen problemer med at synge sangen op.

Som på forgængeren Fastland har hun også fundet et lettere melodianslag, og hendes grundlæggende musikalitet sætter sig igennem på albummet, hvor "Højdesyge" er en herlig og glad sang, hvor strygerne bruges aktivt i melodiløbet. Og den får lige en ekstra tand på charmen i den storsyngende ”Lige nu”. Her er hun musikalsk uimodståelig.

Nu har Tina Dickow aldrig været bleg for at drysse med lidt småeksistentiel lommeuld, når hun sætter sig selv på spil i sangene. Det bliver så noget mere tydeligt på dansk, og på en sang som ”Lidt mere menneske” bliver det næsten for meget Tina Dickow.

Bitte små ryk er et nyt kapitel i Tina Dickows karriere, hvor hun virker mere end opsat på at fylde det danske sprog ud, men også kæmper lidt med balancen i sprogbrugen. Men det er umiskendeligt Tina Dickow, der åbner nye døre i den sårbarhed, hun aktivt bruger i sangskrivningen, som i den inderligt ærlige ”Chefen skal ha’ fri”. Og mon ikke det også fremover bliver på dansk.