Kashmir
The Good Life

Kashmir: The Good Life

Album / Sony BMG
Udgivelse D. 16.02.1999
Jan Opstrup Poulsen

Med The Good Life har Kashmir begået et lille mesterværk, og smækket skabslågen i med et brag. Derinde i mørket kan de sjove og lattermilde Kashmirfigurer, så hensygne i al ubemærkethed. Ude i det skærende rampelys, står tre - nej ikke drenge - men mænd, der har kastet de sidste studentikose indfald fra sig, og.åbnet op for en moden sårbarhed og melankoli på et fuldblods rockalbum. Der kan siges overordentlig meget godt om Kashmirs to forrige albums, der med en underdrejet humør ruskede grundigt op i en ellers selvhøjtidelig rockscene. Drengene legede med normerne og formlerne, og blev med rette både yndlinge hos anmelderne (der som princip elsker alt, der går bare lidt i mod strømmen) og et ungt publikum. Men årene går, og hver ting til sin tid, som man siger, og med The Good Life er tiden inde for Kashmir. Med en overdådig og andægtig produktion, har Kashmir kastet sig ud i den klassiske rockdisciplin, hvor sangene skal levere store mængder brændstof, for at den store og tunge rockraket kan styre sikkert mod stjerner og nye drømme. Det klarer Kashmir til overmåde på et yderst stilsikkert og forbandet velproduceret album, der veksler mellem længselsfuld melankoli og kontant guitarrock. The Good Life er mixet af englænderen James Guthrie, der har arbejdet sammen med Pink Floyd, hvilket ikke går ubemærket hen på et album, der har tydelige musikalske referencer til dette musikalske ikon. Man kan næsten kalde The Good Life for Kashmirs Dark Side Of The Moon, fordi trioen for alvor har fundet sit musikalske udgangspunkt, der er den storladne og klassiske rockmusik. Hvor det hele emmer af Pink Floyd på Lampshade og New Year's Eve, er der tilgenæld dømt utvetydig Kasmir på den riffstærke Miss You, den højloftede popperle Graceland og den legesyge Mom In Love, Daddy In Space. Ikke at Kashmir som sådan har gennemgået den store forvandling. Kasper Eistrup, Mads Tunebjerg og Asger Techau lyder i bund og grund stadig som på debuten Travelogue fra 1994, men livserfaringen har bundfæstet sig, og sammen med Psyched Up Janis tegner Kashmir sig for dansk rocks bedste fremtidsforsikring.