Melkysedeck
Da Joint

Melkysedeck: Da Joint

Album / MCA / Universal
Udgivelse D. 07.06.1999
Henrik Bæk

Siden Wycleff Jean lagde stemme til The Fugees succesrige albums, har der.været stor interesse for øen Haiti og Jean-familien, og med.projektet Melkysedeck er den næste generation af Jean'er klar til at.erobre verden. Det drejer sig om duoen Melky og Sedeck, der begge er.søskende til Wycleff og som i modsætning til deres verdenskendte.bror, begge er opvokset i Brooklyn i New York. Om det er årsagen til den.utraditionelle musikalske sammenblanding på debutalbummet Da.Joint, kan der kun gisnes om, idet Melkysedeck spreder sig over.funk, kreolsk inspirerede rytmer, traditionel r'n'b, klassisk opera og pop..Udover at have produceret Da Joint har søster Melky og bror.Sedeck selv skrevet cd'ens i alt 12 meget varierende numre, ligesom Sedeck.spiller de fleste af albummets instrumenter. Begge har i en periode studeret.musik på universitetet i Brooklyn, men besluttede sig for et par år.siden at prøve teorierne af i praksis. Kreativiteten er i.højsædet hos den unge duo, hvilket tydeligt kan høres i de.til tider barokke musikalske arrangementer og Melkys stemmemæssige.alsidighed, der dog til tider kan bringe lytteren i tvivl om gruppens egentlige.identitet. Nummeret Mi Amore byder på såvel.højtravende opera som fuldendte strygere ligesom nummeret Raw.elegant og ganske uventet slutter af med klassiske klavertoner. High.Heel Shoes syder af rendyrket sex og på åbningsnummeret.Shake It svinger Melkysedeck i den mere traditionelle Motown inspirerede.ol' school ende af skalaen. The Refugee Camp har med lanceringen af Melkysedeck.fundet et nyt og anderledes ansigt i den moderne soul, og på Da Joint.lyser de op og bryder modigt med den gængse opfattelse af, hvordan.soul hidtil er blevet opfattet.