Ani DiFranco
Up Up Up Up Up Up

Ani DiFranco: Up Up Up Up Up Up

Album / Cooking Vinyl / VME
Udgivelse D. 07.06.1999
Finn P. Madsen

Optaget kort efter udgivelsen af hendes forrige album Little Plastic.Castle er den amerikanske sangerinde, sangskriver og guitarist Ani DiFranco.klar med Up Up Up Up Up Up, der denne gang selv har haft.fornøjelsen af at selv sidde i producer stolen. En position hun har.udnyttet til fulde ved at lade det løsslupne styre frem for at lade det.kontrollerede beherske, sikkert et ganske udmærket udgangspunkt, vis ikke.det var fordi, at denne farverige kunstner i sin ildhu ville hele vejen rundt i.alskens musik udskejelser. Fra en blanding af folk og cajun i de.samfundskritiske ´Tis Of Thee og Angry Any More over laid.back jazz på Everest til svuppende øvelokale funk på.Angel Food og Know Now Then. Men det er ikke den eneste hage der får.6*Up til at flyve hen over hovedet i en leg, hvor det så og sige.er umuligt at fange bolden. Ani DiFrancos hang til at bare skeje ud, eller skal.vi sige syne hen i ren øvelokale jam, for flere af numrene når.snildt op over de 8 minutter som på Come Away From It, Hat Shaped.Hat og titelnummeret, hvor det skiftevis går op og ned i tempo. Den.selverkendende Virtue giver ganske glimrende svaret på, at.albummet er blevet til på DiFrancos egne præmisser 'The one person.that really knows me best says I´m like a cat / The kind of cat that you.just can´t pick up and throw into your lap / No, the kind that.doesn´t mind of being held only when it´s her idea'. Om DiFranco har.ni liv som katten vil kun tiden vise 6*Up giver bestemt ingen.livsgaranti, for det ordsprogs holdbarhed.