B.B. King
His Definitive Greatest Hits

B.B. King: His Definitive Greatest Hits

Album / MCA / Universal
Udgivelse D. 07.06.1999
Peter Widmer

Af de tre store vokalister og guitarister med efternavnet King, der har sat.deres spor på bluesmusikkens omfangsrige landkort, nemlig Albert King,.Freddie King og B.B. King, står sidstnævnte unægteligt som.den største. Og da både Freddie og Albert King er gået til.de evige bluesmarker, er den nu 73 årige Riley B. King alias Beale Street.Blues Boy alias Blues Boy alias B.B. King alene tilbage på skansen. Og.hvad B.B. Kings to efternavnebrødre aldrig helt nåede, er det til.overflod lykkedes B.B. King at opnå, nemlig verdensberømmelse og.udbredt respekt for sin kunst. Og der er næsten ikke den store hvide.bluesmusiker, der ikke står i gæld til B.B. King. Denne.bluesmusikkens U.S.A. ambassadør er ikke kommet sovende til sin succes,.for hårdt arbejde har den altid stået på for B.B. King, der.f.eks. stadig spiller ca. 250 koncerter om året over hele kloden..Indspilningskarrieren startede for snart et halvt århundrede siden, og.B.B. Kings første hit fik han i 1951 med Three O' Clock Blues..Siden da er det blevet til utallige album, både live og.studieindspilninger, og flere omsamlings-udgivelser har også set dagens.lys. Med denne fornemme udgivelse sættes fokus på tidsrummet 1964 -.1993 med en velafbalanceret blanding af live og studieindspilninger. Der.er medvirken af f.eks. U2 og Robert Cray, men lykkeligvis består denne.dobbelt-CDs 34 numre primært af 'rene', 'sorte' B.B. King indspilninger..Det er svært at fremhæve nogle frem for andre numre fra dette.overflødighedshorn. Men hvis det skal være, så.må det være f.eks. skæringerne fra B.B. Kings fremragende.album Live at the Regal, der skal hives frem. Det eneste minus på.denne udgivelse er, at Gary Moore kan høres på Since I met You.Baby. Den mand har nemlig aldrig kunnet spille blues. Men dét kan.B.B. King, som han så fint demonstrerer overalt på denne.anbefalelsesværdige dobbelt-CD.