Thomas Helmig
Dream

Thomas Helmig: Dream

CD / Universal Music
Udgivelse D. 06.04.1999
Jan Opstrup Poulsen

Det er ingen hemmlighed, at Thomas Helmig er en af de helt store énere.på den danske popscene. Der er vel næppe nogen, der når ham.til haserne, når det drejer sig om at fremtrylle en velkomponeret og.enkel, iørefaldende popsang. Thomas Helmig har aldrig været bange.for at lyde banal, og har gennem tiderne også måtte lægge.skuldre til lidt af hvert. Men den sukkersøde popsanger med evig hang.til de glade soultoner har altid svaret igen med endnu et gennemført.album..Nu har der ikke været så meget at svare igen på i de seneste.år, men Helmig har alligevel følt trang til at.søsætte et fremragende popalbum. Dream er den.foreløbige kulmination på den kreative og kommercielle.genrejsning, som Helmig indledte med 92-albummet Rhythm, hvor Helmig.vendte sig mod sit tidlige udgangspunkt, der var den engelsksprogede soulmusik..Siden fulgte de storsælgende Say When, Stupid Man og.Groovy Day, som for alvor har skabt Helmig et respekteret ry som en af.Danmarks mest kompetente sangskrivere..Dream følger naturligt op på forgængeren Groovy.Day med en lidt større tyngde i sangene og bestemt ikke et mindre.hitpotentiale, end vi er blevet vænnet til fra denne side. Den flyvske og.fremadrettede To The Moon Alice er en rigtig Helmig-hitter og den.akustisk anlagte Saltwater Blues er Helmig i et kraftfuldt udtryk, der.nok skal blive en personlig favorit for mange..På vokalarbejdet ligger Helmig selvfølgelig heller ikke på.den lade side. Her bliver sunget igennem på 12 yderst sangbare melodier,.hvor den begyndende slitage på stemmebåndet kun giver Helmig lidt.mere pondus i sit udtryk. .Dream lægger som sådan ikke noget nyt til Helmigs.kvaliteter, men på stort set alle fronter er han lige blevet dén.tand bedre, og så skinner det også tydeligt igennem, at alt er fed.lykke på hjemmefronten. Dream er et rigtigt Helmig-album, der.på sin egen befriende facon lader banaliteterne tage ordet i en ekstatisk.lykkerus. Her er popmusik i sandhed en leg, og ikke en selvhøjtidelig.kamp om liv og død. Hatten af for Helmig, der har gjort det igen.