XTC
Apple Venus Volume 1

XTC: Apple Venus Volume 1

Album / Cooking Vinyl / VME
Udgivelse D. 06.04.1999
Finn P. Madsen

Syv magre år er der gået siden Swindon-bandet XTC har ladet.høre fra sig, men nu er der igen tid til at høste frugterne fra.makkerparret Andy Partridge og Colin Mouldings overflødighedshorn af.pop-genialiteter. Selvom det legendariske band siden dannelsen i 1977 er blevet.reduceret til en duo og i næsten et årti har ligget brak på.grund af en dårlig pladekontrakt, har det ikke svækket Partridges.tæft for at skrive den perfekt arrangerede melodi, tværtimod.fører han med Apple Venus Volume1 gruppen ind i korridorer, hvor.popmusikken ikke har været i lang tid. En dråbe falder, en.kontrabas rammer sammen med violins skingre tone, og herfra bliver.åbneren River Of Orchids bygget op som et symfonisk højhus,.der elegant tager én med op til øverste etage, hvor Partridge som.den store vokale dirigent styrer denne klassiske tour de force med fuld.overlegenhed. For de knitrende elektriske udladninger, der var kendetegnende.for bandet på de første albums, og som med årene blev mere.poporienterede, for at kulminere på deres sidste udspil Nonsuch fra 1992,.er sat på standby. Kun på den forførende Easter.Theatre med et sugende sødt omkvæd sniger der sig en elektrisk.guitar ind som et krydderi til at fremhæve denne totale overlegenhed i.for at skabe den perfekte melodi. Sådan fortsætter det gennem hele.albummet, hvor numre som Your Dictionary, I Can´t Own Her og The.Last Ballon må sætte alle nyopkomlinge til vægs med.sådan en klæbende effekt, at sangene er umulige at slippe. .Man kan kun undre sig over, hvorfor XTC aldrig har fået det store.gennembrud, men kun har været forbeholdt de få; hvad Andy Partridge.har gemt af genistreger vides ikke, men allerede nu er der tid til at.bøje sig i støvet, for inden årets udgang kommer.opfølgeren Apple Venus Volume 2, der skulle være mere rock-a-like..Indtil da er Apple Venus Volume 1 ikke mindre end et lille mesterværk,.der er umulig at undvige.