Tim – Biografien om Avicii

Grundig og gribende fortælling om dj-stjernen, der alt for hurtigt brændte ud

Bog / Politikens Forlag
Udgivelse D. 16.11.2021
Ole Rosenstand Svidt

Denne bog udkom i november 2021 og blev anmeldt af GAFFA dengang. Vi genposter anmeldelsen for at markere fireårsdagen for Aviciis død den 20. april 2018

Det kom som et chok for alle, da den svenske stjerne-dj Avicii blev fundet død i Oman i april 2018, kun 28 år gammel. Og tragedien blev ikke mindre, da det hurtigt stod klart, at dj’en, der havde det borgerlige navn Tim Bergling, selv havde valgt at gøre en ende på sit liv. Hvorfor var det kommet så vidt for en kunstner, der udadtil havde masser af succes?

Dette forsøger den prisvindende svenske journalist Måns Mosesson at give et svar på i den store, meget grundige og yderst vellykkede biografi Tim – historien om Avicii. Mosesson har talt med snesevis af personer, der var tæt på Tim, herunder hans forældre, søskende, nære venner og en lang række af hans professionelle samarbejdspartnere, dog med manageren Arash Pournouri som en markant undtagelse – denne har ikke ønsket at medvirke. Derudover har Mosesson fået adgang til stribevis af mails, sms’er, chatbeskeder og dagbogsoptagelser fra Tim og kan dermed tegne et meget nuanceret billede af, hvilke tanker der gik gennem hans hoved, mens succesen i hvert fald i tal voksede og voksede.

For en gangs skyld er historien om Tim ikke fortællingen om en kunstner med en dysfunktionel barndom. Tim vokser op som efternøler i en kærlig familie i den øvre stockholmske middelklasse – faren er forretningsmand, moderen skuespiller. Det skorter ikke på omsorg, om end den unge Tim er en meget følsom, genert og indadvendt fyr, der som teenager udviser visse tegn på hypokondri. Han er desuden en gamernørd og samtidig et musikalsk naturtalent, som efter lidt forsøg på ”rigtige” instrumenter som guitar og synthesizer hurtigt får smag på at lave elektronisk musik, især sammen med vennen Filip. De to lærer sig selv at bruge diverse musikprogrammer.

Snart viser Tim sig dog at være både et større talent og mere dedikeret end Filip, og han fortsætter derfor på egen hånd. Inden længe får han også betalte dj-jobs, og så går det bare slag i slag med pladekontrakt, hits, flere og større dj-jobs i ind- og udland og samarbejder med internationale stjerner. Få år efter debuten er Tim international megastjerne på den hurtigt voksende EDM-scene – da han kun er i begyndelsen af 20’erne. Pengene vælter ind, Tim giver den gas med fester og sprut ad libitum backstage og sover meget lidt – heller ikke på sine mange flyture, for dér arbejder den perfektionistiske musiker med sine kommende sange.

Samtidig begynder at gå galt på de indre linjer, og det starter med noget helt banalt. Den unge Tim er kraftigt plaget af akne og tager derfor aknemedicin. Da han på et tidspunkt på en rejse ikke kan få adgang til medicinen i tre dage, tager han en tredobbelt dosis, da han får fat i medicinen igen. Det giver ham voldsomme mavesmerter, hvilket viser sig at være betændelse i bugspytkirtlen. Tim bliver indlagt og behandlet med morfin, og straks får han det meget bedre. Og han finder også ud af, at morfinen er en god lindring mod den konstante stress, hans krop og sjæl er plaget af, og mod hans stigende sceneskræk. Og når man er rig og berømt, er smertestillende midler ikke svære at få fat i, hverken de lovlige eller ulovlige.

Herfra pendulerer Aviciis liv mellem hits og shows for enorme publikumsmasser og indlæggelser for afvænning fra diverse medikamenter, inden han i 2016 helt beslutter sig for at stoppe med at turnere, selvom han fortsætter med at skabe musik. Dette giver ham i første omgang nogen fred i sjælen, men de mørke tanker vender tilbage, og vi ved jo desværre, hvordan historien ender.

Ingen sagde fra, før det var for sent

Tim – historien om Avicii er gribende læsning. Biografien er nærmest skrevet som en roman, hvor vi skiftevis er inde i hovedet på Tim og hans venner, familiemedlemmer og samarbejdspartnere, og hvor der er indskrevet replikker, som naturligvis primært er rekonstrueret efter hukommelsen. Man kan se de enkelte scener klart for sig, uanset om det handler om, når Tim indtager en stor musikfestival, eller når han bliver indlagt på en klinik. Bogen tegner et nuanceret billede af en ung, følsom og meget talentfuld mand, som bestemt ikke føler sig hjemme i den konstant krævende popstjerneverden, han er blevet suget ind i. Men som heller ikke tør sige fra, før det er for sent, og hvor ingen i hans omgangskreds for alvor opdager faresignalerne i tide – for nogles vedkommende måske, fordi de har mere fokus på alle de mange rare penge, Tim tjener til dem.

Samtidig er biografien en rystende beretning om den såkaldte opioid-krise, der hærger USA og tilsyneladende også Sverige, og måske også Danmark. Altså hvor det er alt for let at få udskrevet smertestillende midler, og hvor alt for mange derfor bliver afhængige af disse, i værste fald med dødelig udgang. Rige som fattige.

En af de få ting, bogen kunne være mere lidt tydelig om er, hvorfor Tim og folkene omkring ham ikke er bedre til at sige nej tak til flere af de konstante tilbud, de får om nye shows, interviews, fanmøder et cetera. Vi får godt nok at vide, at manageren Arash på et tidligt tidspunkt i Tims karriere siger, at man skal arbejde 16 timer i døgnet, hvis man vil have succes i musikbranchen, og et andet sted hører vi, at Tim frygter at gå i glemmebogen, hvis han sætter tempoet ned, men ellers får vi ikke direkte det indtryk, at Tim bliver presset til at sige ja til de mange tilbud – modsat i dokumentaren True Stories fra 2017, hvor Arash bliver fremstillet mere negativt.

Tims efterladte forældre Klas og Anki har heldigvis været meget åbne om Tims problemer med sit mentale helbred, og de har efter hans død stiftet organisationen Tim Bergling Foundation, der sætter fokus på psykisk sygdom og selvmord, og hvortil alt overskuddet fra bogen Tim går. En smuk og respektindgydende gestus.

Derudover skal Tim – biografien om Avicii også roses for at tage EDM-scenen alvorligt. En musikscene, denne anmelder aldrig har dyrket særligt indgående og måske har haft lidt fordomme over for, men det må jeg nok revurdere efter at have læst denne bog. Man fornemmer i hvert fald, at Avicii heller ikke, når det gælder skabelsen af musikken kom sovende til sin succes, og at det gav god mening, at stjerner som Coldplay, Madonna og Robbie Williams flokkedes omkring ham.

Et smukt eftermæle. Og en vigtig advarsel til alle følsomme sjæle, der overvejer en karriere inden for musikken – eller allerede har gang i én. Og ikke mindst til deres familie og venner.

Måns Mosesson: Tim – Biografien om Avicii, oversat af Henrik Andersen, Politikens Forlag, 380 sider

Har du eller nogen du kender selvmordstanker, kan du chatte med eller ringe til Livslinien. Chatrådgivning er tilgængelig mandag og torsdag kl. 17-21 samt lørdag og søndag kl. 13-17. Livslinien kan kontaktes via telefon på nummeret 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-05.