Luciano
Sweep Over My Soul

Luciano: Sweep Over My Soul

Album / VP Records / MNW
Udgivelse D. 29.04.1999
Henrik Bæk

Med det borgerlige navn Jepther McClymont fører den jamaicanske sanger.Luciano stolt reggae traditionerne videre på hans ny udsendte sjette.album. Cd'en bærer titlen Sweep Over My Soul og fortsætter.den stil han grundlagde med cd'erne Where There Is Life fra 1995 og.Messenger fra 1997, der begge proklamerede, at Luciano var en fremtidens.mand indenfor den mere bevidste roots reggae. Derfor var det måske heller.ingen tilfældighed, at Luciano udsendte førnævnte albums.på Island Records, der i sin tid sikrede Bob Marleys internationale.gennembrud. Sweep Over My Soul er derfor ganske overraskende udsendt.på amerikanske VP Records, hvilket måske skal tages som et udtryk.for Lucianos ønske om selv at få mere indflydelse på sine.albums. Stadig er det en af Jamaicas førende producere Philip Fatis.Burrell, der er ansvarlig for produktionen af cdens 11 numre, der har fanget.Luciano fra en af hans mere stille og filosofiske sider. Singlerne Sweep.Over My Soul, Jonah og Ulterior Motive viser Lucianos evne til at.skabe hitsange med en tekstmæssig dybde, som må betragtes som.ganske unik i tidens reggae. Cden er gennemsyret med lækre rytmer tilsat.Sly Dunbars seje trommespil og brusende blæsere, der er rede til at 'blow.down the walls of Jericho'. På mange måder er det nye album mere.'reggaepræget' end Messenger, der havde en tendens til at blive mere.kommerciel, hvilket måske var den indirekte årsag til Lucianos brud.med Island Records. Med numrene Talking 'Bout (med Morgan Heritage),.Hold Strong, Final Call og Can't Stop Jah Works vejrer Rastafaris.rød/gul/grønne farver morgenluft, og Luciano beviser på.Sweep Over My Soul, at han -uanset navn på pladeselskab- er.manden, der skal føre den bevidste del af reggaemusikken ind i det.næste årtusinde.