Stig Kreutzfeldt
Aeternus

Stig Kreutzfeldt: Aeternus

CD / Universal
Udgivelse D. 29.04.1999
Jens Villy Pedersen

I dette herrens år 1999 fejres middelalderen over hele landet med.arrangementer indenfor teater, musik, film, foredrag, m.m. Der er også.middelaldermarkeder med handlende, bønder, krigere, prinser og.prinsesser, gøglere og musikere. Musikere der spiller på organiske.folkemusikinstrumenter af træ, jern, skind og ben. Disse instrumenter er.også med til at præge Stig Kreutzfeldt's nye cd, der emmer af en.idealiseret middelalder eventyrverden, befolket af kærlighedssyge.væsner hvis problemer ikke er så forskellige fra vores, dog bortset.fra at prinser dengang havde blåt blod. Teksterne er på engelsk og.folkemusikinspirationen kommer fra det keltiske..Det er ikke så ofte Stig Kreutzfeld udgiver cd'er i eget navn. Sidste.gang han rigtig var i ilden som popstjerne var med Rugsted/Kreutzfeld i midten.af 80'erne. Siden da har han hovedsagelig medvirket som musiker, sangskriver og.producent på cd'er med bl.a. Sebastian, Lis Sørensen og Kim.Larsen. Men nu er det blevet tid for en ny cd, denne gang renset for.rockattituder..Aeternus er opbygget som et langt forløb af sange der er kædet.sammen af 'ambiente intros og syntetisk sounddesign'. Dejlige melodiøse.sange, hvoraf nogle har kvaliteter som en slags nye folkesange. Lytteren bliver.taget ved hånden og ført over markedspladsens støjende.mylder og ind i teltet, hvor musikken er ved at starte op. Eller han befinder.sig ved lejrbålet, hvor lyden af cikader langsomt overdøves af et.syngende optog som defilerer forbi. Det er en rigtig deepsofa lytte-cd for fans.af god musik med lækker lyd..