Eva Dahlgren
Lai Lai

Eva Dahlgren: Lai Lai

Album / Warner
Udgivelse D. 29.04.1999
Jan Opstrup Poulsen

Svenske Eva Dahlgren har tegnet den svenske rockscene i en menneskealder. Hun.debuterede som 17-årig i 1978, og har siden været vidt omkring i.sit meget rige musikalske liv. Hun er den store kvindelige svenske sangskriver,.der har fungeret i rolle som både nødvendig fornyer og.traditionalist. Med albummet En Blekt Blondins Hjärta fra 1991.fandt hun for alvor vej til svenskernes hjerter med ikke mindre end en halv.million solgte albums hinsidan..På Lai Lai hører vi da også en sangskriver, der ikke.holder sig tilbage i ængstelig nervøsitet. Dahlgren bruger de.velkendte formler med stor behændighed, hvor hun uden rysten på.hænderne gnidningsfrit skifter mellem stor patos og skrøbelig.inderlighed. Lai Lai lader ingen i tvivl om, at Dahlgren har dramaet i.sin hånd, og tør spille det ud i fuld offentlighed..Hvad der for nogen altid vil ende i unødig svulstighed, bliver hos.Dahlgren flot og prangende. Det skyldes den evigt underliggende melodi, der.aldrig undertrykkes, men slidstærkt holder sangene i konstant.bevægelse. .Nu er Lai Lai ikke det store syng-med-album, men derimod et armtag med.den mørkere nordiske musiktradition, hvor en række mere.kuldslåede sange står sig yderst stærkt - på trods af.at albummet er færdigmixet i Bangkok. .Det er derfor en indtrængende og ligefrem påtrængende.Dahlgren, der her 8 år senere for alvor følger op på hendes.store kommercielle gennembrud, der efterlod hende i et vist skrivevakuum. Det.synes bestemt brudt med dette fine album, der viser lyse og mørke sider.af en stilsikker sanger og sangskriver.