Electronic
Twisted Tenderness

Electronic: Twisted Tenderness

Album / Parlophone / EMI-Medley
Udgivelse D. 29.04.1999
Finn P. Madsen

Efter 10 år som et sideprojekt for både Johnny Marr og Bernard.Summer, ser det ud til, at Electronic med deres tredje udspil Twisted.Tenderness er blevet et rigtigt band; under alle omstændigheder har de.fået en fast rytmekonstellation i Jimmy Goodwin (bas) og Jed Lynch.(trommer). Efter The Smiths' opløsning fik Marr aldrig påbegyndt.den solokarriere, mange havde troet på, i stedet for er tiden blevet.brugt til diverse medvirkener på andres plader. Marrs nye ståsted i.i supergruppesammenhæng dukkede op i 1990, hvor hans symbiose med Summer.døbtes Electronic. .Debuten i eget navn viste sig som en sammensvejsning af Marrs stilsikre.guitarevner med det bedste New Order havde fostret. Opfølgeren Raise The.Pressure fra 1996 kammede desværre over i en blanding af for megen.gammeldaws Euro-disco og house - samarbejdet med Kraftwerks Karl Bartos bar.bestemt ikke frugt og fik Marr til at forsvinde ud i det anonyme. Det er der.rodet bod på Twisted Tenderness, lige fra den overrumplende åbner.Make It Happen kiler en wah-wah guitar sig ind i de pulserende rytmebeats - ren.opvisning i stor lydtapetsering. Den medrivende Haze skærer lige ind til.benet med sine skarpe guitarlinier og sit hæsblæsende omkvæd,.der kan vælte bjerge, mens Vivid med sine harmonikainputs og Summers lyse.sangfordrag nemt kunne fungere som et gemt Smiths-nummer. På Breakdown og.titelnummeret tager den elektroniske hardware dog for meget over og helheden.bliver sat i mekanisk tomgang. Men fra den uafrystelige.popørehænger Late At Night disker Marr og Summer op med himmelske.lækkerier for resten af albummet; såvel hér som på den.sitar-og-indisk-røgelse-agtige Prodigal Son snurrer guitaren sammen med.den samplede rytmebund, igen som en statisk hybrid. Selv om et nyt New.Order-album er i sigte bliver Twisted Tenderness umulig at komme udenom nu,.hvor Electronic har fået sat stikket rigtigt i kontakten. .