Whistler
Whistler

Whistler: Whistler

Album / Wiiija / Playground
Udgivelse D. 29.04.1999
Finn P. Madsen

Umiddelbart virker den engelske trio Whistler semiakustiske og.folk-påvirkede rockhymner ved første gennemlytning som et.sødt bekendtskab, men sukkeret bliver hurtigt harsk ved nærmere.prøvesmagning. For teksterne, der beskriver modløshed, brudte.forhold og livet som outsider, er mere ondskabsfulde end gemene. Og parret med.sangerinden Kerry Shaws kølige sirene sang og den musikalske.strøms psykedeliske undertoner bliver Whistlers debut i eget navn til et.dragende bekendtskab. Det er måske også grunden til at bandet efter.at have spillet på de mindre spillesteder rundt omkring i London hurtigt.fik så megen mund til mund omtale, at det resulterede i en pladekontrakt..Den svingende Don't Jump In Front Of My Train med skingrende harmonika om en.stjernes evige selvmordsplaner bliver af kæresten affærdiget.på køligste maner, 'You took too many pills again today/I really.do not have that much to say/You're tragic, yes I know/You think it's part of.the job though'. Bedre bliver det ikke i den modbydelige Emily om en outsider,.der bliver set ned på 'Shall I speak like a retard, Emily?/Then you think.you understand me?/ Emily, I want you to be unhappy'. Hele albummet er.gennemsyret af en foruroligende stemning både musikalsk og.tekstmæssigt, den voluminøse The End med jazzet rytmebund og en.skurrende violin er sammen med sørgmodigheden i Please Don't Love Me Any.More højdepunkter fra et debuterede band, som ligger sig tæt op ad.Luke Haines Black Box Recorder og tidlig Suzanne Vega uden at gøre.antydning til at ville låne på nogen måde; de vises sten har.Whistler selv i hånden.