Paul McCartney & Wings
Band On The Run 25th Anniversary Edition

Paul McCartney & Wings: Band On The Run 25th Anniversary Edition

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 29.04.2000
Lars Nielsen

I august 1973, efter at to medlemmer lige havde forladt gruppen tog Paul.McCartney sammen med sin kone Linda og guitaristen Denny Laine til Lagos i den.afrikanske land Nigeria for at indspille det nye Wings-album. Efter at.være blevet frarøvet demobåndene med de nye sange ankom de.til et halvfærdigt studie, hvor de begyndte indspilningerne til det, som.skulle blive et af rockhistoriens bedste popalbums. På det tidspunkt, kun.tre år efter at The Beatles var blevet opløst, havde Paul.McCartney allerede udgivet intet mindre end fem plader. Men ingen af dem var.faldet hverken i publikums eller anmeldernes smag, og de fleste havde afskrevet.det tidligere beatle-geni, som en overfladisk letbenet popmusiker, med et.efterhånden tyndt talent for gode melodier. Det ændrede Band On The.Run. Sammen med George Harrisons All Things Must Pass, John Lennons Plastic Ono.Band og til dels Ringo Starrs Ringo er McCartneys mesterværk blandt det.bedste nogen ex-beatle nogensinde har udgivet. Og flere af sangene som Band On.The Run, Jet, Let Me Roll It og Bluebird er på højde med.Beatles-standard. På dette album udfolder Paul McCartney alle sine.talenter for ørehængende klassikerpop med utrolige melodiske.forløb båret frem af en smittende energi og spilleglæde. I.anledning af 25 års jubilæet for Band On The Run har McCartney.udgive et lille boks med det klassiske album i en ny remastered version og med.den charmerende rocker Helen Wheels som ekstra nummer. Desuden indeholder.boksen et hæfte med tekster, 'liner notes' af Mark Lewissohn og en cd med.interviews med Paul og Linda McCartney, Denny Laine, der fortæller den.dramatiske historie om indspilningerne, og flere af de implicerede blandt andet.nogle af berømthederne, som er afbildet på coveret. Desuden kan.man høre en akustisk version af titelnumret og forskellige.øveversioner af flere numre. Men: den ekstra cd er ikke særlig.interessant på nær skuespilleren Dustin Hoffmans fortælling.om, hvordan Paul McCartney nærmest på stedet og på opfordring.komponerede Picasso's Last Words. Det er selve Band On The Run, der skal.genhøres, som den klassiker, den er.