Morgan Heritage
Don't Haffi Dread

Morgan Heritage: Don't Haffi Dread

Album / VP Records / MNW
Udgivelse D. 29.04.1999
Henrik Bæk

Det er ikke hver dag, en gruppe amerikanere høster.øjeblikkelig succes som reggaeband, men i tilfældet Morgan.Heritage er dette imidlertid sket. Gruppen, der debuterede ved reggaefestivalen.Sumfest på Jamaica i 1995 og henrykkede selv det kritiske jamaicanske.reggaepublikum, består af fem søskende - alle bosiddende i USA -.som efter deres jamaicanske far sangeren Denroy Morgan stolt bærer den.traditionelle reggaearv videre. Kvintetten, der har en tung og rootsy sound,.skriver selv deres tekster og fungerer som et stærkt kollektiv med.besnærende vokalarrangementer, men har derudover fantastiske kvaliteter.som store individualister og musikere, hvilket klart kommer til udtryk på.cd'ens ikke mindre end 18 numre, der alle er uhyre afvekslende og.vaskeægte 'killers'. De glade og glødende roots-rasta-budskaber.skinner igennem på numre som Troding Jah Road, Guess Who, Earthquake og.titelnummeret Don't Haffi Dread, ligesom der er fundet plads til lidt.blødt lovers-rock i form af numrene Don't Go og Smile, som med lethed.vil kunne spilles på enhver radiostation og kandidere til titlen som.'ugens uundgåelige'. Samfundskritiske tekster findes på numre som.Freedom, Talkin' Bout War og Caught Into A Trap, men håbet om en bedre og.mere fredfyldt verden ligger mellem linierne i gruppens klare budskaber..På Don't Haffi Dread byder øjeblikkets bedste navn indenfor solid.roots reggae på en lang række musikalske solstråler, der ved.hver gennemlytning får varmen frem i lytteren og minder om den svundne.tid, da reggaemusikken i Danmark var personificeret ved d'herrer Marley, Tosh.og Wailer.