Zita Swoon
I Paint Pictures On A Wedding Dress

Zita Swoon: I Paint Pictures On A Wedding Dress

Album / Warner
Udgivelse D. 24.06.1999
Finn P. Madsen

Der er noget underligt dragende over det fem mand store ensemble Zita Swoon,.der er ligeså svært at beskrive som bandets underdrejede blanding.af folkpop og jazz combo. Det kan skyldes sanger og sangskriver Stef Kamil.Carlens sært forpinte stemmeføring, eller at bandets medlemmer.ofte spiller i en slags modtakt med hinanden; måske er det bare de.underlige eksistenser, der befærder teksterne, med deres kejtede tilgang.til livet. Derfor er belgiske Zita Swoons debut I Paint Pictures On A.Wedding Dress også den slags album, der ikke sådan er til at.blive færdig med akkurat som hos landsmændene dEUS. Ganske.genkendeligt har Stef Kamil Carlens en fortid i dEUS og har senere været.bannerfører i A Beatband og Moondog Jr., der bestemt har sat sit.præg i den belgiske rockundergrund. Sjældent har en sanger sunget.så ømt som på den halvakustiske Ragdoll Blues med.klimpende legetøjspiano, der som About The Successful Emotional.Recovery Of A Gal Named Maria slentrer afsted i et lummert tempo. En mere.alvorlig tone siver der ud af Song For A Dead Singer, en hyldest til.Jeff Buckley, der spøgelsesagtigt foregår mellem drøm og.virkelighed for at strække sig ud et prog-påvirket intermezzo i ren.Freddie Mercury skala. Slinger i valsen går der på One Perfect.Day og My Bond With You And Your Planet: Disco, hvor en gang.røvballe-jazzfunk får bandet ud af kurs. Det.ødelægger dog ikke helhedsindtrykket af at Zita Swoon bestemt er.en ener på den belgiske rockscene, bare de holder sig til det.underspillede.