I Know That You Know: Fabriken, Århus

I Know That You Know, Fabriken, Århus

I Know That You Know: Fabriken, Århus

Troels Abrahamsen har i løbet af det sidste halvandet år udviklet sig til en sand gulddreng på den danske rock- og elektronikascene: Sanger i Veto, producer for snart albumdebuterende The Floor Is Made Of Lava og ditto Marvel Hill og remixer for blandt andre Speaker Bite Me, Green Concorde, As In Rebekkamaria og mange flere (de to sidstnævnte funktioner under pseudonymet SuperTroels), og nu også aktuel med soloprojektet I Know That You Know. Et langt mere elektronisk anlagt koncept end det rockorienterede Veto. I Know That You Know udgav i slutningen af marts sit første, selvbetitlede album, og denne aften gav I Know That You Know sin første ud af kun to koncerter, inden projektet igen bliver lagt i mølpose, og Abrahamsen vender tilbage til Veto.

Måske derfor var Fabriken pænt fyldt, da Troels Abrahamsen gik på scenen. Hvor han på albummet har lavet stort set alt, fik han live selskab af bassisten Mads Katholm og trommeslageren Michel Svane – de to er i øvrigt kendt som rytmesektionen i Marvel Hill. Og det skulle hurtigt vise sig at være et fornuftigt valg. For hvor Abrahamsens ene-mand-med-laptop-musik fungerer ganske godt på cd eller som download, så er det aldrig særlig spændende at se en mand eller kvinde glo ind i en computerskærm på en scene, hvis ikke der sker noget andet. Men det gør der med I Know That You Know – og så synger Abrahamsen også af karsken bælg hele vejen. Tilmed blev der vist visuelle effekter på et lærred til venstre for scenen, men scenelyset var desværre for kraftigt til, at disse for alvor trængte igennem.

Pandehår i vejen for publikum
Det stod hurtigt klart, at Abrahamsen og band ikke havde de store problemer med at omsætte computerfilerne til livemusik. Abrahamsens forprogrammerede passager og skruen på knapper gik fint i spænd med den stramt spillende rytmesektion, hvor Michel Svanes elektroniske trommer passede ind som et usb-stik i en Mac. Abrahamsen var som sanger også – som man i forvejen kender ham fra Veto – udadvendt, passioneret og velsyngende med sin på én gang stærke, indfølte og skrøbelige stemme, som giver behagelige mindelser om eksempelvis The Cures Robert Smith eller Bloc Partys Kele Okereke. Og at han brugte slag på en vinflaske som rytmeinstrument i ”You Are Always” – ja, det vidner om fantasi og viser, at man kan komme langt med enkle virkemidler. Det skal dog tilføjes, at Abrahamsen efterhånden har fået så langt pandehår, at det af og til blokerer for publikumskontakten. Saksen er altså opfundet, hr. SuperTroels. Eller hårspændet.

Ikke overraskende benyttede Abrahamsen og hans to musikere lejligheden til at forstærke de groovy passager fra albummet markant, så koncerten ofte bestod af lange, hårdtpumpede passager, hvor et beat og en minimalistisk rundgang på laptop og basstrenge fik lov at banke løs i længere tid som underlægning til Abrahamsens intense sang og diverse elektroniske effekter, til det begejstrede publikums store jubel. Ja, der var gang i den, men det viste dog også musikkens indbyggede svaghed, for i længden kunne en vis monotoni ikke udgås. I Know That You Knows musik er både tekstligt og musikalsk i høj grad bygget op omkring små fraser og passager, der gentages igen og igen med små forskydninger og tilføjelser, og det fungerer godt i små doser, men da koncerten var færdig efter en lille time, var undertegnede mæt. Og det føltes næsten som en lise, da Abrahamsen i det seneste nummer i hovedsættet, det let drømmende ”I Sat Down”, gik en kende ned i tempo. Sangen er da også et af de stærkeste på I Know That You Know-albummet.

Alt i alt var der dog tale om en vellykket koncert, og da I Know That You Know efter eget udsagn kun spiller én koncert mere nogensinde, 4. maj på Rust i København, kan det varmt anbefales at kigge forbi.