Andy Roda
Dish

Andy Roda: Dish

Album / Virgin
Udgivelse D. 24.06.1999
Sohail Hassan

Der har længe gået rygter om en ung knægt, der kunne synge.røven ud af bukserne ved navn Andy, og nu er han langt om længe.på gaden med sin debutskive Dish. Jeg forstår ikke helt, at.Andy hyldes som den nye danske R&B-helt. Musikken er klart Dance og House.inspireret. Ingen tvivl om at der er masser af sjæl i knægtens.stemme, men jeg vil dog mest af alt betegne debutskiven som pop med stort P..21-årige Andy Roda, der har filippinske forældre, men er.født og opvokset i Danmark, har selv skrevet både tekst og musik.til de fleste numre og besidder en gedigen sangstemme. Der er ikke meget dansk.accent at spore her og dette samt det meget dansevenlige finish, den svenske.producer Statikk har givet numrene, gør at pladen lyder meget.international. Sammenlignet med så meget andet masseproduceret dance, der.rammer markedet i disse tider, er Andy Roda et velkomment gennemarbejdet.alternativ. Man kan godt mærke, at der her ikke er tale om.samlebånds danse-pop og måske netop derfor kommer Dish ikke.til at toppe som Cartoons og Aqua. Det er noget så sjældent som.hæderligt pop, der ikke lugter af nem succes eller hurtig indtjening..Når alt dette er sagt, vil jeg dog stadig pege på, at Andy ikke er.en sanger i verdensklasse og musikken desværre ikke besidder den magi,.der skal til for at gøre et dybt indtryk. Kvaliteten af numrene svinger.meget. Personligt synes jeg godt om den første skæring Nobody.Like You og Party Everywhere, der rammer en utrolig 80'er-agtig.disko-soul-stemning, men hverken The Power eller hans version af Bonnie.Raitt-klassikeren Something To Talk About (de første.single-udspil) fungerer efter min mening. Resten af pladen svinger mellem.hårdtpumpede housenumre og glade pop-ballader, men indeholder ingen.bemærkelsesværdige numre. Andy Roda er ikke desto mindre en.interessant anderledes debutant på den efterhånden meget.forudsigelige danske musikscene.