C.J. Bolland
The Analogue Theatre

C.J. Bolland: The Analogue Theatre

Album / Internal / import
Udgivelse D. 24.06.1999
Jakob Nederby

Ved det første møde er C.J. Bollands højhastigheds-tekno.et særdeles ublidt bekendtskab: hårdhændet og med maskinel.voldsomhed kaster The Analogue Theatre rundt med den lyttende i et limbo.af stroboskop-skarpe beats. Men midt i al hårdheden på det.virkeligt velkomponerede og velarrangerede album, blotter der sig lidt efter.lidt en sensibilitet, som afslører både dybde og spændvidde..Det er en nærmest menneskelig følsomhed, som træder frem bag.de trafiktunge rytmespor og manifesterer sig i langstrakte melankolske.rum-klange og blød akustisk lyd. Her er ikke tale om et ensartet og.homogent udtryk, men snarere om to parallelle spor: The Analogue Theatre.er hele tiden ubestemmeligt, både hård og blød, både.menneske og maskine. Og det er en dobbelthed, som gentager sig i.instrumenteringen, som når .de teknoide beats varieres med fede funky skraldespands-trommer på.Kung Kung Ka og ikke mindst på den helt unikke Sugar is.Sweeter, der fremstår som et koncentrat af hele det analoge teater.med sin blanding af virkelige og virtuelle instrumenter, understreget af Jades.smukke vokal der svinger mellem det vrængende, hæst hånende.og det sværmerisk overjordiske. Med sin tvetydige cyborg-lyd åbner.albummet for en slags intellektuel dansemusik: for sofistikeret til udelukkende.at ramme klubberne, der drukner dens raffinementer, og for smukt energisk til.kun at blive spillet hjemme i stuen. The Analogue Theatre byder på.en vandring gennem skiftende scener: fra Jean-Michel Jarre-inspireret elektro.og skrøbelige space-tableauer til Prodigy-klonede gulvfyldere, disco og.rave-tekno.