Kongehuset
Kongehuset klarer ærterne

Kongehuset: Kongehuset klarer ærterne

CD / RCA / BMG
Udgivelse D. 24.06.1999
Per Reinholdt

Dansk hip hop rykker som aldrig før. Det er et faktum, selv den mest.tilbageskuende rockguitarist må forholde sig til, for Humleridderne og.Østkyst Hustlers sælger CD'er. Rockers By Choice har lavet dansk.hip hopmusiks måske mest smældende pointerede album nogensinde,.Hvid Sjokolade radiohitter med, De't En Sjokoting, undergrundens.vildtvoksende vækster er klar i kulissen på debutant-samlingen.De Grimme Ællinger, og med den århusianske trio Kongehusets.rablende skæve sprogkarrusel og Den Gale Pose's G-funk-inspirerede musik.på gedigne første albums er der både publikum, musik og.sproglig kreativitet i den danske hip hop lige nu..Med en humoristisk overdrivelse, der i den grad fremmer forståelsen, er.det med 'de førende kørende i ørene', at man storsmiler.sig gennem den spøjse, underholdende talestrøm fra Kongehusets.grundigt danske rapper Kong Winther, der musikalsk understøttes af.Ghetto Svend og Kløfars uanstrengt funky rytmespor..Musikken har sin egen passende, flippede tone og følger den sproglige.opfinderlyst og de rablende tankespring til dørs. Det er imidlertid her,.Kongehuset er svagest og sagtens kan vinde nyt terræn ved at lade lyden.arbejde mere i dybden og forsøge at slippe fri af det for konstruerede,.studie-firkantede og programmusikalske. Til gengæld blomstrer.fortællingerne og teksterne hos Kongehuset. Kong Winther lægger.piger ned på stribe, holder fede fester, går i byen, tager turen i.tidsmaskinen tilbage til 70'ernes billige science fiction-film og giver den i.albummets bedste tekst Ve' Du Ha' Svar? som irriterende.Spørge-Jørgen med stribevis af ubesvarede spørgsmål..Er der overhovedet noget positivt ved HIV'/... 'Er det skæve.tårn i Pisa mon påvirket af røg / Bli'r overblikket bedre,.hvis man ryger sig høj? Og sådan går det tit, når.Kongehuset styrer sproget. Det ene ord tager det andet og man griner med de.første mange gange.