Den Gale Pose
Mod Rov

Den Gale Pose: Mod Rov

Album / Fem Svin
Udgivelse D. 24.06.1996
Per Reinholdt

Under det mere internationalt klingede navn Madness 4 Real har Den Gale Pose produceret numre for flere af de førende amerikanske gangsta-rappere. Her i Los Angeles og hjemme ved musikmaskinerne i 3400 Hillerød har producerteamet og rapperen Joker Mumle lært sig G-funkens tilbagelænede swing, melankolsk pibende melodier, soul-kor og frit.flydende, overlegen rap om sex, rårygning og samfundet. På gruppens første danske langspiller gøres musikken også med finesse og som en dygtig affotografering af stilen, men oftest heller ikke mere. Den.Gale Pose sætter ikke i høj grad nok sin egen standard for musikken. I forhold til de sædvanligt stødvist indsatte pointer i dansk rap har Joker Mumle en særligt bevægelig stil, som man kender den hos eksempelvis Snoop Doggy Dogg, og med sine anderledes accentueringer snakker han rytme i sproget over det ofte håndspillede og roligt fjedrende groove. Den Gale Poses numre hænger på en behageligt duvende måde i luften på nær, hvor de kommer op af det for sikre leje og eksempelvis strammer teksten om tilfældig psykopatisk vold i Boom Ping Ping med en diskret, inciterende rytmeguitar og den "besatte" stemmeføring i nummerets hookline. Eller i det Wu Tang Clan-inspirerede nakkedrag, Beskyt Din Nakke (med gæsterap af Clemenz og Isbjerg), der slår fra sig over et næsten hypnotiserende repeteret fumleklaver, et dybt stødende bas/tromme-spor og det fornemt synkoperede rytmesnak i omkvædet. Der er også drøje hug til det mediecirkus af kendte ansigter, der fylder ventetiden ud på tv-skærmen i den kortfattede VM i.Nar, sleben sex-snak, pral og en for hip hop-generationen meget sigende tag-selv-attitude, der i alle tilfælde rejser både Den Gale Pose og de andre danske op i en klasse, hvor man ikke behøver diskutere engagementet og ægtheden bag deres ordvalg. Her er ikke belærende rocktekster eller smidig pop-retorik, men sprog lige fra Joker Mumles egen indre stemme og ydre virkelighed.