Subcircus
Carousel

Subcircus: Carousel

Album / Echo / Universal
Udgivelse D. 24.06.1999
Finn P. Madsen

Da Peter Bradley som 10 årig sammen med sin ældre bror så en.koncert med The Everly Brothers ændrede det hans liv. Allerede.næste dag købte han en guitar og øvede i det uendelige med.broderen. Som 18 årig var han lige ved at skrive kontrakt med et.større pladeselskab, men da han fandt ud af, at de ville promovere ham.som mainstream singer/songwriter, gik det i vasken. I november 1994 svarer den.danske guitarist Nikolaj Block på en annonce i Melody Maker, hvor.selvsamme Peter Bradley søgte en guitarist til et band, kvartetten.Subcircus der i øvrigt består af George Brown (bas) og danske.Tommas Arnby (trommer) er en realitet. Subcircus henter deres inspiration fra.sen Beatles melodiøse periode og blander det med en inderlig- og.skrøbelighed sidst hørt hos Radiohead. Altsammen vækket til.live af en særpræget og personlig stemme, for i Peter Bradley har.bandet en sanger med et gyldent croon, og når Nikolaj Block indimellem.lader guitaren eksplodere i nogle støjende flader eller lader den.forsøde inderligt, får sange som U over U, 20 TH Bitch og.Stormfly Baby nøjagtig det krydderi, der bevarer smagen. I der.hele taget er cd'ens første 6 numre af høj standard, hvis man har.hang til det melankolske med et drys obskuritet. Men på Gravity Girl.& Analouge, Las Zoot Suit og Article 11 syntes krudtet dog at.være brugt, her spilles underligt fordrejet og ideforladt. På.afslutningsnummeret, balladen So Strange er Peter Bradley med sin falset.vokal til gengæld oppe at røre ved skyerne i noget, der kunne.minde om en salme. Carousel er et spændende bekendtskab med et.band, hvis omdrejningspunkt syntes mere jævnt end ujævnt.