Div. Kunstnere
Hip Hop til Folket

Div. Kunstnere: Hip Hop til Folket

Album / Drop Dead / EMI-Medley
Udgivelse D. 01.06.1999
Michael C.U.P. Rasmussen

Den sidste hip hop-compilation De Grimme Ællinger sælger.stadigt som varmt brød i Zaire, og nu er den næste compilation.så klar, med noget af det bedste på den danske hip hop-scene,.både på dansk og glædeligvis også på engelsk. Og.lad mig slå fast med det samme, at grupperne på denne plade tager.dette projekt langt mere alvorligt end De Grimme Ællinger gjorde.det. Første band er Faktaposen, som snart er ved at opnå.kultstatus i undergrunden, og på nummeret Hvem møder vi.udover Alko Holger og Bo Dega også en ny person fra.Fakta-universet, nemlig Anker Fad, som sammen med DJ Præben Jæger.gør Hvem til et af pladens fedeste tracks. Isbjerg fra Rockers By.Choise viser os noget fra hans tidligere solokarriere, før R.B.C. fik.øje på ham, lad os håbe at Isbjerg vil lave mere solo, for.han når utrolige højder når han i 2. vers tager en.kæmpe hammer og gokker pladeindustrien oven i nødden, og i 3. vers.nakker Københavns (jydske) politi verbalt. Et utroligt DJ arbejde af DJ.Wax Vonder og Humleriddernes Daniel Bruun's fantastiske produktion som Isbjerg.flyder fint henover. Sund Fornuft har valgt deres første single, fra.deres kommende debutalbum, til denne compilation. Det er et råt track med.Klart Dér!'s Kenneth Kold som gæsterapper. Den Gale Pose har bedt.producergruppen The Prunes om, at remixe deres første track fra Flere.Ho's EPen, og sveskerne har lavet det vildeste remix af Den Danske.Skole. Kongehuset feat. K.A.W. rapper deres undergrundsklassiker Kongen.af Kvarteret, et track der handler om Kongehusets egen Ghetto Svend..Nummeret handler om hvordan Svend styrer kvarteret Århus N, men de har i.omkvædet under mystiske omstændigheder skrottet en ellers så.genial C.V. Jørgensen sampling, og fået en sangerinde til at synge.i stedet, det lyder da også OK, men når man kender tracket med C.V..Jørgensen, så virker den nye version plat. Kenneth K viser, at han.ikke har sovet i timen, for han formår at sætte alle wacke MC'ere.på plads på nummeret Scenen er Min, specielt hans bogstavrim.er for overlegne. Pladens højdepunkt er klart 4 MC'er, der kalder sig.for Alle Stjernerne, og som består af Kong Winther, PerVers,.Isbjerg og Kenneth K. Tracket hedder Dans på Gloser, og her tager.de simpelthen dansk rap op på et højere niveau. Derefter får.vi endelig lov til at opleve den næsten-glemte engelske rap anno 1996..Kuku featuring Maria er de første til at vise os at engelsksproget rap.skal tages alvorligt i fremtiden. Dayz Go By hedder nummeret som holder.helt vildt, med en god blanding af blød soul og dyb hip hop leveret med.Kuku's altid overlegne rap. Kuku får også senere på pladen.også hjælp af storebror Al Agami, på nummeret Northside.2-9, som på dansk nok ville hedde noget i retning af 'Kokkedal 2900'..Anyway, så rykker brødrene Agami for vildt, for første gang.på plade sammen - jeg kan kun sige Meeer!. YB har sammen med svenske.Timbuktu lavet tracket Step One. Over et lidt monotomt og typisk New.Yorker track, viser begge rappere utrolige skills, begge flower fedt og de.kombinerer fint sammen. YB og Timbuktu burde seriøst overveje at danne.en gruppe sammen, så tror jeg at de ville rippe lort i 97. Til sidst har.vi det tidligere 5th Floor Funk, som nu kalder sig Static og Nat Ill. Static.står som sædvanligt for musikken, mens Nat Ill (dansk hip hop's.bedst bevarede hemmelighed) leverer sit sædvanlige for vilde flow, og.sammen med hans hæse stemme gør det ham til noget hel