Prince sign
Emancipation

Prince sign: Emancipation

Album / NPG Records / EMI-Medley
Udgivelse D. 07.06.1999
Lars Nielsen

Han hedder det ikke, men jeg er sgu ligeglad. Jeg kalder ham Prince, og.så kan han komme og sparke mig i røven - hvis han kan nå! Nu.er han fri af sin, efter eget udsagn, snerrende pladekontrakt med Warner.Brothers, og det fejrer han med Emancipation - et monument, en kolos, et.skrummel af en udgivelse. Tre cd'er fyldt op til bristepunktet af et.kalejdoskopisk katalog over alt, hvad Prince kan bedre end nogen anden på.planeten: skrige, hviske, hamre, savle, svæve, svede, danse, liste,.trampe, græde, grine sig i gennem de fleste af den moderne.populærmusiks genrer fra bigband swing over rock til techno..Emancipation er også et fascinerende bevis på Prince's.nærmest uudtømmelige kreativitet og overmenneskelige.arbejdsdisciplin. For selvom de allerhelvedes mange minutters musik også.byder på kvalmende overflødigheder og kedelige gentagelser af.allerede opbrugte Prince-klichéer, så er hele det utrolige udbud.af musik gennemarbejdet med en frygtindgydende præscison og et ekstremt.højt ambitionsniveau. Her findes ingen tilløb eller.halvfærdige fragmenter. Det er Færdigt Arbejde..De tre digitale en-times dokumenter er som tre hug; et til hjertet og to til.underlivet. På den første cd er det numre som de oplagte dansehit.Jam Of The Year og Get Yo Groove On, We Gets Up og den.pågående Damned If I Do der løfter ben og rammer der,.hvor det både gør ondt og godt. Den bløde røde.muskel i brystet rammes mest rent på cd nummer to, hvor det er den.kommende fader, den nygifte mand og den troende, som smyger sig i gennem.balladerne. Ikke alle de kønne sange lykkes. De bedste er den inderlige.Soul Sanctuary og den frække Sex In The Summer. Den.værste er den lyserøde Let's Have A Baby. Men næsten.hele cd nummer tre er af højeste Prince-karat. De fleste sange er.små kompakte tikkende bomber af letlevende funk, dance, rap og techno..New World, The Human Body, Style og Emancipation er.adrenalin-perler, og versionen af Joan Osborns One Of Us er.fremragende..Det kan godt være at Prince ikke kan nå at sparke mig i.røven, sådan rent fysisk. Men med Emancipation har han.gjort det hårdt og godt, sådan rent musikalsk.