Blind Melon
Nico

Blind Melon: Nico

Album / Capitol / EMI-Medley
Udgivelse D. 02.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Uden helte og myter ville rockindustrien og den følgende rockhistorie kun være en skygge af sig selv. Kurt Cobain's tragiske selvmord var godt for rocken som mytologi. Endnu en helt var udødeliggjort. Endnu en myte vil leve i selskab med Jim Morrison, Jimmi Hendrix, Janis Joplin og alle de andre.  Sidste mand i dette fornemme selskab er Blind Melons fabelagtige sanger Shannon Hoon, der lod stofferne tage over. En rigtig rock'n'roll-død. Nico er derfor en af disse moralsk tvivlsomme posthume udgivelser, der skal give den afdøde helt og nyankomne myte et passende efterskrift, og selvfølgelig skæppe i pladeselskabets kasse. Ser man bort fra de mere kyniske kalkulationer, er Nico et flot eftermæle for en af amerikansk rocks mest lysende talenter. Albummet rummer sange tilbage fra gruppens tidlige dage i 1991 og frem til den bratte afslutning. Nico fremstår derfor som en flagrende mosaik over Blind Melons korte og omtumlede karriere. Netop det tilfældige islæt står som et af bandets stærke sider, der på en yderst overbevisende facon spillede tidlig grunge med en kraftig folkinspiration. Blind Melons helt store aktiv var dog den utæmmelige Shannon Hoon, og set i lyset af hans død er Nico et skræmmende album. Det høres nemlig helt tydeligt, at Hoon var ude i en svær balancekunst, der foregik på kanten af katastrofe og total udslettelse. Hoon synger ikke bare sine sange, men forsøger samtidig at overleve igennem dem, og her er ligheden med Kurt Cobain næsten for.overvældende. Blind Melon var amerikansk rockhistorie på godt og ondt. Nico fortæller deres kapitel.