Vic Chesnutt
About To Choke

Vic Chesnutt: About To Choke

Album / Capitol / EMI-Medley
Udgivelse D. 02.06.1999
Finn P. Madsen

Med et nyt pladeselskab og hyldet i nogle glimrende versioner af egne sange.på udspillet Sweet Relief II af blandt andre R.E.M., Garbage,.Smashing Pumpkins og Sparklehorse har den kørestolsbundne sanger,.guitarist og sangskriver Vic Chesnutt fra endelig fået den credit, han.så vitterligt fortjener. Det betyder ikke, at han på sit femte.album About To Choke går efter hittet eller det store.velproducerede, tværtimod synes lyden mere spartansk og sangene.sværere tilgængelige end på forgængeren Is The Actor.Happy?. Ikke at det skal tages som negativt, for efter få.gennemlytninger entrerer About To Choke hjertet med en inderlig- og.vedkommenhed, der gør sangenes personbeskrivelser og iagttagelser.lyslevende. Vic Chesnutt er et sangskrivertalent af de sjældne, som.forstår at forene det prosaiske med det ramsaltede. Her er ingen klynken.i kulissen, når det sidste spotlight er slukket. Alligevel trænger.det mørke og selvransagende sig på i Myrtle og den smukke,.gravalvorlige Thredds, hvor tanken om selvmord strejfer ham, men hele.tiden er lyset på den anden side til at nå. Derfor den komiske og.valsende Little Vacation, hvor en fridag fra en anstrengt verden.udmønter sig til et stort smørret grin, mens hashtågerne.hænger tungt om ørene. About To Choke er det meste af vejen.halvakustisk, men med masser af ujævne knaster til at rive sig på,.dog er der undtagelser i den flossede og elektrificerende Ladle, hvor.Bob Mould, der har mixet albummet, har givet det en ekstra kant. Blækket.flyder stadig sort og indlevende fra poeten med den skarptslebne pen.