Live
Secret Samadhi

Live: Secret Samadhi

Album / universal
Udgivelse D. 10.03.1998
Finn P. Madsen

Efter at have solgt over seks millioner af deres forrige album Throwing.Copper, være udråbt som endnu et af Michael Stipe's.favoritbands og valgt som rock artist of the year ved Billboard Music Adwards i.1995, var det nemt at tro, at Pennsylvania kvartetten Live med deres tredie.udspil Secret Samadhi ville tage succesen for givet, og lave en nem.opfølger. .Dette er dog langt fra tilfældet, for her er hverken hitlistevenlige.numre som I Alone, Selling The Drama eller Lightning Crashes, og.de kunstneriske krav er hele tiden i højsædet. De gener, som trak.store sammenligninger til netop R.E.M. er næsten fuldstændigt.visket ud til fordel for et råt og lædret udtryk, som slår om.sig med metalliske splinter. I Rattlesnake og Graze spilles der.afventende med uhyggelig fornemmelse af storm ventende forude, og ganske.rigtigt eksploderer bandet i et gnistrende inferno af overstyrede guitarer.sammen med sanger Ed Kowalezyk sans for det dramatiske i omkvædene..Noget, som kommer til fuldt udtryk i Lakinis Juice, hvor følelsen.af, at himmel og hav smelter sammen med stort opsatte strygere, en dunkende.forvrænget bas og smældende trommer. Secret Samadhi handler.netop om de højere universelle og spirituelle magter, hvor det hele.tiden gælder om at søge nye grænser, og det er noget den.karismatiske Ed Kowalezyk formår til fulde med sine tvetydige og.mytologiske tekster. Samtidig er albummet som en spøgelsesrejse gennem.et Amerika tynget af skyld og selvbedrag, derfor al den vrede, afmagt og.frustration, som de fleste numre besidder. Der findes dog forløsende.momenter som i den storladne Ghost og den inderlige smukke Turn My.Head, som tvinger én fuldkommen i knæ. .Der bliver ikke noget foræret på Secret Samdhi, det.kræver tålmodighed og utallige genhør, før sangene.åbner op. Men når det er sket, har man et fuldblods rockalbum, som.sparker fra sig med næsten alt, hvad remmer og tøjler kan holde.