Peter Belli
Talisman

Peter Belli: Talisman

Album / Sony Music
Udgivelse D. 03.11.1997
Jan Opstrup Poulsen

Hjemvendte børn får ofte en overstrømmende kærlig modtagelse. Sådan er det også inden for den danske rockfamilie, hvor Peter Belli for nogle år tilbage gjorde "comeback" med den patetiske rockskive Yeah. Manden var næsten blevet sagnomspunden, fordi han havde deltaget i en gryende dansk rockscene og gjort sig bemærket med et par uartigheder. Men her var tale om et orginalt levn fra en sand kunstner, der havde misrøgtet sit talent på dansktoppen og som tvivlsom.tv-bingovært. I sin stort anlagte relancering lignede Belli da også mest af alt en brugtvognsforhandler i sit for noble jakkesæt, men for branchens meningsdannere var han den hjemvendte rockmessias. En overlever, der havde været med dengang det hele startede, og nu igen befandt sig i sit rette element. Denne fantastiske iscenesættelse af fænoment Peter Belli fortsætter på Talisman, der blottet for fordomme er en fremragende rockplade, hvor et ungdommeligt hold spiller helt forrygende. Det hele produceret med stort overblik af Halfdan E. Sangene fejler heller ikke noget. Poul Krebs har skrevet et par perler, Kasper Eistrup overrasker positivt med sin første dansksprogede sang, og et par internationale klassikere tages kærligt under behandling. Her er virkelig grundstenen til en ægte sveddryppende rockplade, indtil netop den rørstrømske Peter Belli kommer ind på scenen. Han synger med livet som indsats, og det lyder lige så drivende sentimentalt som på Ingen Regning. Hans trang til at dele ud af sit dyrbare hjerteblod kan være en prøvelse at lægge øre til, fordi han hurtigt bliver en karikatur på sig selv som den gamle cirkushest, der slider sig til endnu et par omgange i manegen. Peter Belli mangler ganske enkelt lidt humor og sund distance til sin egen personlighed, der kunne give sangene det løft, som de virkelig fortjener.