Willard Grant Conspiracy
Mojave

Willard Grant Conspiracy: Mojave

Album / Slow River / MNW
Udgivelse D. 24.06.1999
Finn P. Madsen

At Boston-bandet Willard Grant Conspiracy har valgt at opkalde deres tredje udspil efter Mojave-ørkenen i det sydlige Californien, hvor vejret altid er i konstant ændring, er ganske forståeligt. For skæbnerne, gruppen beskriver i deres mørkglødede sange, lever en omskiftelig tilværelse med opbrud og længsler i de små forstader, hvor Amerikas skyggesider hviler som et tungt gravskrift. Med en fast kerne bestående af sangskriverparret Robert Fisher og Paul Austin plus David Curry og James Apt rammer bandet sammen med de 12 gæstemusikere, deriblandt Chris Brokaw (Come), Walter Salas-Humara (Silos) og Malcolm Travis (eks-Sugar) en nerve af Vesten, som er så rystende autentisk, at fremtidens rootsrock har fået fornyet livet med endnu et århundrede. Efter den glimrende, men noget dystre forgænger Flying Low med hang til Nick Cave, rendyrker WGC på Mojave deres udtryk til det mere traditionsbevidste uden at give afkald på de mørke stemninger, hvor bandets sanger Robert Fishers dunkle vokal bygger broen til den alvorlige tone i musikken. WGC lægger et udtryk for dagen, som de sagtens selv kunne være forfædre til, lige fra den medrivende Colour Of The Sun med twang-guitar over syng-med-omkvædet i The Work Song til den længselsfulde melankoli på I Miss You Best. Sjældent er en mørk sky blevet trukket så skarpt op som på Cat Nap In The Boom Boom Room med sine dystre cellotoner, og endnu længere siden er afmagt og isolation blevet beskrevet så rystende som på den smukke Right On Time. WGC pløjer måske nok dybe plovfurer i en jord, som blevet dyrket til hudløshed af andre, men man skal lede længe efter et amerikansk band, der rammer en musikalsk nerve så rent. Mojave er spækket med gode sange, hvor en egen personlighed blandet med dvælende æstetik giver en indlevelse, der er sjældent hørt i denne genre. Derfor kan Willard Grant Conspiracy ikke anbefales nok.