Travis
The Man Who

Travis: The Man Who

Album / Independiente / Sony Music
Udgivelse D. 24.06.1999
Finn P. Madsen

The radio is playing all the usual / And what´s a Wonderwall anyway' lyder som ganske rammende statement på åbningsnummeret Writing To Reach You fra Glasgow kvartetten Travis anden langspiller The Man Who. For bandet der med debuten Good Feeling fik et overbevisende gennembrud i det britiske med en Oasis påvirket synge med rock er trådt ud af puberteten og med et slag blevet voksne og følsomme på opfølgeren. Titlen er taget efter en bog om et studie i skizofreni og henvender sig til den anden side af bandets musikalitet, som nu for alvor er kommet op til overfladen. Væk er alt, hvad der minder om opløftet stemning og guitar orienteret retro rock, til fordel for et yderst dvælende og lavmælt udtryk. At bandets midtpunkt sanger og sangskriver Fran Healy, hvis velskrevne sange beskriver længsel og ensomhed synger som en person, der er arret for livet, gør det ikke mindre opløftende. Travis har på de fleste numre benyttet en af tidens ombejlede producerer Nigel Godrich (Radiohead, Beck, Pavement), og det høres tydeligt på The Fear, Luv og As You Are, hvor associationerne til Radiohead er svære at fortrænge. Netop en bejlen til Radiohead i en stille stund med stor ildhu er første håndsindtrykket, der melder sig, men ved adskillige gennemlytninger, vokser albummet støt og roligt på grund af sine smukke melankolske melodiforløb, hvor Driftwood og Why Does It Always Rain On Me er gjort af et stof, som tangerer schlager status. Travis har på forundrende vis trukket sig ind i sig selv og stået af hype ræset med et katalog af sange, som hviler i sig selv, og indtil Radiohead udgiver deres næste udspil er The Man Who et udmærket album at varme sig ved.