Marianne Faithfull
Vagabond Ways

Marianne Faithfull: Vagabond Ways

Album / Virgin
Udgivelse D. 24.06.1999
Lars Nielsen

Som Tom Waits er britiske Marianne Faithfull en af rockens få.krøllede kunstnere, der både har sin egen distinkte stil og ikke.kaster sine album i grams hvert eller hvert andet år. Fra tiden i.begyndelsen af tresserne, hvor hun havde hits med bl.a. Jagger/Richard sangen.As Tears Go By over rollen som Mick Jaggers narkoafhængige.kæreste til den kunstneriske genfødsel med mesterværket.Broken English (1979) og med spredte kvalitetsudgivelser op gennem de.sidste 20 år har Marianne Faithfull etableret sig som en sanger, der.hverken er eller lyder som nogen anden..Over fire år siden er det, at denne indtil døden erfarne chanteuse.sidst lod høre fra sig med en 'almindelig' udgivelse. Sidste år.indspillede hun Kurt Weil og Bertol Brechts opera 'The Seven Deadly Sins', og.det er netop den tyske kabaret, man kommer til at tænke på,.når Marianne Faithfull lader sin livsrustne stemme dovent slynge sig.gennem sine sange, som røg fra en cigaret, der altid trænger til.at blive asket. På sine nye udgivelse Vagabond Ways har hun.heldigvis ikke smurt stemmebåndet med tidens musikalske moder og trends..Den 52-årige kunstner holder sig til det hun er en af de bedste til - at.fortolke sange af både sig selv og andre med sin alt andet end smukke.røst, der ikke gengiver, men gennemlever sangenes ord lige der for.ørene af lytteren. Det sker til fulde på Wagabond Ways,.hvor hun indleder med den glimrende titelsang om utilpassede individer som.hende selv og fortsætter i frysende intens stil med Incarceration Of A.Flower Child - en hidtil uindspillet Roger Waters sang fra 1968, hvor.mesteren selv er kravlet ud af sin egen depressive skygge og spiller.genkendelig bas. Specielt på numrene Marathon Kiss og Great.Expectations, som henholdsvis er skrevet af og med Daniel Lanois, viser.Marianne Faithfull sin imponerende evne til at fortælle en sang med de.få og fascinerende virkemidler hun er i besiddelse af. Men også.Leonard Cohens storladne Tower Of Song formår hun at bygge op i.sin egen stil. Wagabond Ways er ventetiden værd, og den skal nok.holde de næste fire år.