Cesaria Evora
Cafè Atlantico

Cesaria Evora: Cafè Atlantico

Album / BMG
Udgivelse D. 24.06.1999
Jens Villy Pedersen

Det giver uregelmæssige bølgegange i de små.ørehår når de påvirkes af koraens improvisation i.Desilusao Dum Amdjer. Jamen er det ikke skingrende falsk? Jo, det er.falsk, og så er det vestafrikanske instrument ovenikøbet mixet.helt frem i lydbilledet. Der er ellers ikke sparet på noget. Cd'en er.indspillet i Paris og på Cuba af de bedste musikere fra Cap Verde og Cuba.og med store orkesterarrangementer af den brasilianske filmkomponist Jacques.Morelenbaum. Koraen er ikke stemt så den passer til de fine.europæiske ørehår, men den er alligevel på sin egen.måde med til at give den inderlige melankolske sang sin specielle.karakter her i mødet mellem musikere fra Vestafrika og Cap Verde. .Cesaria, der ligner en dame i sin bedste alder, har som ung sunget rundt.omkring på cafeerne i Cap Verde, en lille forblæst ø-gruppe,.ud for Vestafrikas kyst. I gamle dage var den en portugisisk koloni, der.fungerede som mellemstation mellem Portugal og Brasilien - en rolle der med.tilrejsende musikere, har påvirket det lokale musikliv i retning af den.portugisiske fado og den brasilianske samba, og det er der kommet en helt unik.stil ud af, den bluesy Morna og den lette Coladera. .Cesaria Evora synger stadig, og det er ikke kun på de små cafeer,.men over hele verden, hvor der er et stort publikum til hendes afslappede,.melankolsk dryppende og afsvedne solskinsmusik. Helt cubansk bliver det.næsten i Beijo de Longe og Maria Elena der er arrangeret.over cubansk son og bolero og spillet af cubanske veteraner fra bl.a. Orquestra.Aragon. Men Cesaria synger på sin egen måde over de stramme rytmer,.til gengæld bidrager cubanerne ved at synge kor på cap.verde-creolsk. Egentlig bliver der eksperimenteret meget, men det lyder bare.ikke sådan, og det skyldes vel til dels at musikken i forvejen er en.fusion, men også at musikermødet sker på samme plan,.uafhængig af nationalitet. Det er akustisk verdensfusion på.højeste niveau.