Ibrahim Ferrer
Buena Vista Social Club

Ibrahim Ferrer: Buena Vista Social Club

Album / World Circuit / MNW
Udgivelse D. 24.06.1999
Jens Villy Pedersen

Senõr Ferrer har netop udgivet sin første cd som 72-årig,.og det sammen med 20 andre cubanske folkepensionister. Hvis de har plejehjem i.Havana, må de være ret livlige, for det kan være svært.at forestille sig dette slæng husere omkring på danske plejehjem..På trods af forkalkning og slidte led er der overhovedet ikke noget der.tyder på at disse senõres mangler energi og spillelyst. I.modsætning til den tidligere Buena Vista Social Club-produktion, der var.centreret om son'en, er det her 40'rne og 50'ernes bigband mambo- og.bolero-stil, der grooves. Det er igen Ry Cooder der sidder i producerstolen, og.ind imellem får han også tid til at spille guitar. .Cd'en er helt igennem holdt i retrostil. Layouten rammer tidlige tryksager med.håndkolorerede farvefotos og smudsige gulnede sider. Endelig er den.indspillet i det gamle cubanske Egrem studie, og det lyder som om orkestret.bare har stillet sig op foran to mikrofoner og så spillet det repertoire,.de kender så godt, altsammen karakteristisk krydret af studiets naturlige.rumklang. Afdøde helte som Beny Moré og Arsenio Rodrigues bliver.her støvet af og spillet af deres gamle venner. Faktisk er to af numrene.nyarrangeret af Beny Morés arrangør Generoso Jiménez.på 80 år! Det er en varm cd med musik som har lang holdbarhed og.som sjovt nok er blevet hot stuff i USA og Europa. Måske er det et.sentimentalt ønske om at bevare en flig af en klassisk Havana-stemning,.som måske har en uvis fremtid når den aldrende Fidel dør.(endnu en kendt cubansk folkepensionist - det må være rommen og.cigarerne, der gør dem så virile). Til efteråret kan vi.glæde os til at se de genopdagede stjerner i Wim Wenders' dokumentarfilm.om Buena Vista Social Club.<