Zap Mama
Amazone

Zap Mama: Amazone

Album / Virgin
Udgivelse D. 02.08.1999
Jens Villy Pedersen

I starten var de udelukkende en kvindelig vokalgruppe, hvis specialitet var.centralafrikansk musik/sang med den karakteristiske pygmæ sangteknik som.special feature. Den belgisk baserede gruppe gik dog ikke af vejen for.også at synge middelaldersange, eller at surfe på amerikanske.soulelementer. .På Amazone er mandlige musikere rykket ind som backinggruppe til.de 6 sangerinder med Marie Daulne i spidsen, og der bliver lagt mere vægt.på sort amerikansk musik, end den afrikanske musik. På.indledningssangen 'allo 'allo er de i selskab med mr. Africa himself:.Manu Dibango som har fornøjelsen af at tale i telefon med Marie Daulne,.og ellers bidrage med hans minimale funky sax fraser over et groove som er.lånt fra Manu's klassiker Soul Makossa - et oplagt hit..Pygmæsang indleder Rafiki, som fortsætter i den funky cool.stil med minimal backing af guitar, bas, keyboard, trommer, bas og scratch..Midt i det hele bryder en mandlig rapper ind, understøttet af en mandlig.sanggruppe - en fin kontrast til de dominerende kvindestemmer. Marie Daulne.synger lige så afmålt og precist som hendes backing og som den.gennemførte produktion. Saft, kraft, vildskab og impulsivitet er tyndet.ud under produktionsprocessen. Amazonerne kommer dog ind imellem ud af bushen.og skriger ad den moderne matrixverden, for eksempel i den zaire inspirerede.Yepe, der lyder som som et traditionelt zairenummer, hvor man har.bortrationaliseret halvdelen af orkestret - det slutter med uforbeholdne skrig.og grin. Cool og funky musik, sunget på fransk, engelsk og forskellige.afrikanske sprog. En helt enestående og speciel musik.<