Marie Frank
Vermilion

Marie Frank: Vermilion

Album / universal
Udgivelse D. 02.10.2001
Jan Opstrup Poulsen

Hun var en af de med spænding mest ventede danske debutanter, og hendes opfølgning på debutsuccesen ligger under for de samme store forventninger. Spørgsmålet er selvfølgelig, om den Grammy-overdængede sangerinde Marie Frank kan følge op på de flotte takter fra Ancient Pleasures, der står som en af de senere års mest positive udgivelser.
Det kan Marie Frank sagtens på Vermilion, som ikke er en ny Ancient Pleasures, men derimod en langt dybere og mere fyldig popplade. Umiddelbart savner man det uberørte og ligefremme udtryk fra hendes debut, men det savn fortrænges hurtigt, som en liflig række poparrangementer banker på. Samtidig har Marie Frank bevaret den fine og skrøbelige lyd, der allerede får Frank til at lyde som Frank. På den måde er Vermilion en overbevisende musikalsk udvikling, der ikke overraskende kæler for den internationale lyd og meget amerikanske facon at gribe sangskrivningen an på.
Mest bemærkelsesværdig er Marie Franks håndtering af balladerne, hvor sangene For Better Or For Worse og Bedevilled viser stor evne for musikalsk indføling og en sangerinde i en balance med sine sange. Men Vermilion er mest overbevisende i kraft af en helt forrygende syngende Marie Frank, og der er ingen tvivl om, at det er hendes insisterende og tilstedeværende vokal, der gør den helt store forskel. Uden Marie Franks grådige sang ville Vermilion være et nydeligt og ordinært stykke arbejde. Men nu er det altså Marie Frank, og Vermilion er derfor bidende guitarpop og blide popballader, som vi herhjemme bestemt ikke er forvænte med. Lyt blot til den hidsige Summer Chill eller albummets absolutte højdepunkt Big Love, der forener Marie Franks uskyldsrene lyd med en melodi, der river alt med sig.
Vermilion vinker måske farvel til den ligefremme sangerinde, som vi faldt pladask for på Ancient Pleasures, men alle lander blødt og behageligt i Marie Franks nye sange.