Gay Dad
Leisure Noise

Gay Dad: Leisure Noise

Album / London / Warner
Udgivelse D. 02.08.1999
Finn P. Madsen

Gay Dad, bøssefar. Bare navnet oser af ren hype, og.selvfølgelig har de allerede af den engelske musikpresse været.udråbt som den næste store ting. For som tidligere rockjournalist.på bl.a. Mojo, ved sangeren, sangskriveren og guitaristen Cliff Jones,.hvordan kortene skal spilles, hvis man vil frem som glitrende rockstjerne og.have sit navn bøjet i neon. Jones er kløgtig nok til at vide, at.der skal mere til, end at pudse på andres trofæer. Debuten Leisure.Noise er derfor en behagelig overraskelse, hvor bandet nok låner ved.både Roxy Music og Bowie, men forstår at gengive deres glam input.med en egen personlighed tilsat nogle iørefaldende melodier, der ikke.sådan lader sig ryste af. Allerede fra den storladne åbner, Dim.Star, spores en atmosfære, som er præget af både nostalgi og.en fremadskuen, der siver sagte og ubesværet afsted. De herlige.glitterrockere, Joy og To Earth With Love, med space-keyboards og kitschede.trommebeats til at opretholde det rette kick, sparker derudad i et tempo, hvor.tøjlerne slippes, mens Oh Jim og My Son Mystic er mere luftige med.masser af uimodståelig poprefræn. På store dele af albummet.leger bandet i teksterne med seksuelle tvetydigheder, som i den mystiske.Different Kind Of Blue, der med linierne: 'It's a boy thing like a girl thing.that makes my head sing', mens Jones på den storladne Talk Talk.søger sin Gud om svar med ordene: 'Jesus Christ how's a good man got to.be / Jesus Christ they really took the ground from me'. Gay Dad er et.ekstraordinært foretagende, og om man vil det eller ej, har de med Jones.en person, som ikke kun forstår at iscenesætte et band, for der er.også en vilje bag, hvilket gør at Leisure Noise sagtens kan.stå distancen nu og fremover.