Niels Mathiasen
Night and Day

Niels Mathiasen: Night and Day

Album / Inter Music / Mis Label
Udgivelse D. 02.08.1999
Peter Widmer

Århus-saxofonisten og keyboardspilleren Niels Mathiasen er en garvet.musiker, der i årevis har spillet rock og blues med bl.a. Thomas Helmig,.Lis Sørensen og Frimer Band. På denne solo-cd, der er et.instrumentalværk, har tenor-manden dog valgt at spille evergreens af sine.yndlingskomponister. Niels Mathiasen har i øvrigt selv arrangeret og.produceret. Her får man f.eks. en meget smuk version af Burt Bacharachs.Walk on By, hvor Mathiasens sax har overtaget vokalens rolle med.glødende tone, og hvor Morten Elbek leverer en fin lille guitarsolo..Samme Elbek står i øvrigt også for fin bashåndtering..Der indledes med den smukke You Don't Know What Love Is, arrangeret for kun sax.og keyboards, og dét er der kommet noget virkelig godt ud af. Mads.Michelsen leverer kongenialt trommespil, hvor han skal, og det samme.gælder instrumentkollegaen Hans Brockstedt. Niels Erichsen bidrager med.Hammond B3- og fornemt pianospil. Lyt blot til pianosoloen på den.swingende flotte Night Train. Kim Neergaards percussion-spil er stort set.velfungerende, men på samme skæring virker tilsætningen af.slagtøj noget malplaceret og platfodet; under alle omstændigheder.ville nogle anderledes percussion-mønstre have klædt dette nummer..Til gengæld er de prominente slagtøjs-lyde yderst velanbragte.på Night shift. Jerome Kerns Yesterdays afleveres så varmt, at det.er lige før det svider i tårekanalerne. Og varme er netop det.nøgleord, der karakteriserer dette albums 11 numre, der alle fortolkes.med reverens for originalversionerne. Dette album er ingen musikalsk.revolution, men det indeholder velfremført, velarrangeret og.velproduceret musik med en gennemgående smuk blå tone. Nydes bedst.i tusmørke eller ud på de små timer. .